Desinfeksjonsrom

Publisert 31.07.2024. Sist endret 17.09.2024

Desinfeksjonsrom er en svært viktig komponent i å hindre smitteoverføring i sykehuset. Der håndteres sekreter og ekskreter fra pasienter, i tillegg rengjøres og/eller desinfiseres brukt utstyr før bruk til neste pasient eller eventuelt sorteres og emballeres for videre transport til sterilsentral.

Hovedprinsippet om å skille rent og urent og jobbe fra urent mot rent. Dette får konsekvenser for utforming og størrelse. Desinfeksjonsrom skal være utformet slik at man skiller mellom rene og urene arbeidsoppgaver. Dette oppnås enklest ved at desinfeksjonsrom etableres todelt – ett rent rom og ett urent rom. Denne løsningen vil være mer arealkrevende.

Desinfeksjonsrommet kan utstyres for å kunne samle opp avfall og skittentøy før det bringes til avfallsrom – avhengig av distribusjon av rommene i et klinisk område. Det er mest egnet dersom desinfeksjonsrom er to adskilte rom – et rent og et urent. Avfallsrommet tilrettelegges for kildesortering av avfallsfraksjoner.

Vask av pasienttøy/sykehustøy skal utføres i egne vaskerom.

Planleggingsprosess

Funksjonsområder planlegges med respektive kliniske kompetansemiljøer. Det anbefales at desinfeksjonsrom planlegges tverrgående for hele virksomheten. En tverrgående planleggingsgruppe må settes sammen av smittevernkompetanse, og representanter for flere kliniske miljøer (sengeområder, poliklinikk, dagbehandling, eventuelt operasjon) Alternativt må smittevernkompetanse delta i planlegging av desinfeksjonsrom i alle kliniske områder.

Prosjektinnramming

Arbeidet med utviklingsplaner går forut for beslutning om å sette i gang utbyggings-/ombyggingsprosjekter. Prosjektinnramminga bygger på utviklingsplanen, og skal beskrive hvilket prosjekt som skal gjennomføres. Her setter eierne (HF/RHF) rammene for prosjektet, både innholdsmessig og kostnadsmessig. Innenfor et HF med flere sykehus, og innenfor et RHF kan det foreligge ulike planer for oppgavefordeling, akuttfunksjon for kirurgi, fødetilbud etc. Det foreligger også regionale smittevernplaner og beredskapsplaner som vil kunne ha betydning for det prosjektet som skal planlegges.

En del beslutninger med store konsekvenser fra bygget som skal planlegges bør tas i forbindelse med utarbeiding av styringsdokumentet. Dette gjelder spesielt prinsipper for varelogistikk for alle varelinjer og spørsmål om alle sengerom skal være ensengsrom med bad.

Styringsdokumentet er sluttproduktet i fasen for prosjektinnramming. Dette dokumentet gir styringssignaler til de som skal gjennomføre prosjektet gjennom hele perioden, og et definert mandat for konseptfasen.

Konseptfase del I – programmering

Vår anbefaling er at det skal være et desinfeksjonsrom i hver driftsenhet*. Det kan være behov for flere hvis enhetens størrelse og/ eller utforming tilsier dette. Ut fra smittevernsperspektiv anbefales toroms løsning, da det gjør det enklere å skille mellom rent og urent.

Desinfeksjonsrom må være tilpasset driftsenhetens drift. For eksempel kan intensiv og poliklinikk ha andre behov enn sengepost, både med hensyn til størrelse, benkeplass og type vaskedekontaminator.

En inndeling i hovedtyper kan beskrives slik: se Desinfeksjonsrom hovedtyper

  1. Desinfeksjonsrom sengeområder – ett- eller toromsløsning
  2. Desinfeksjonsrom poliklinikk – ofte behov for toromsløsning
  3. Desinfeksjonsrom spesial fleksible skop – med gjennomstikk vaskedekontaminator for skop
  4. Desinfeksjonsrom operasjon m/autoklavering – toromsløsning med gjennomstikk vaskedekontaminator

*En driftsenhet vil kunne være f.eks. en sengeavdeling, intensiv, ett driftsområde i poliklinikken mfl.

Konseptfase del II – konseptvalg og skisseprosjekt

Dersom kliniske områder detaljeres i skisseprosjektet, må plassering av desinfeksjonsrom ivaretas.

Forprosjekt

Forprosjektrapporten sammen med konseptrapporten gir grunnlag for beslutning og gjennomføring av investeringsprosjektet. Beslutning B4 som tas etter forprosjekt, er normalt siste mulige tidspunkt for å avlyse prosjektet.

RFP - Romfunksjonsprogram med utstyrslister

Programmeres med utgangspunkt i standardrom desinfeksjonsrom i henhold til type driftsenhet.

For alle rom:

Utstyr/møblering som skal inn i hvert rom defineres i romfunksjons- og utstyrsprogrammering. Spesifikke krav til rengjøring og desinfeksjon av utstyr og møblering defineres i kravspesifikasjon ved anskaffelse.

Standardromkatalogen vil på sikt bli oppdatert med smittevernklassifisering av rom.

Det utarbeides kostnadskalkyle for utstyr i denne fasen.

Utstyr

Standardrommene inneholder utstyrslister. Valg av destruksjonsmaskin/kvern eller spyledekontaminator gjøres for hele sykehuset.

Funksjonsprosjektering

Desinfeksjonsrommet plasseres sentralt med nærhet til driften i hver driftsenhet.

Utstyr i rommet(-ene) plasseres etter gjennomgang av arbeidsflyt. Håndvask plasseres hensiktsmessig ved utgang/inngang av rom.

Endelig plassering av rom i forhold til hverandre skjer i denne fasen. Det utarbeides beskrivelser og modeller på romnivå, og detaljering av bygningsmessige og tekniske løsninger.Alt utstyr som er programmert i rommet skal tegnes inn. Bruk av arbeidsflytillustrasjoner for å se om rommene er tegnet ut slik at de ivaretar funksjon.

Det vil være aktuelt å gjennomføre ROS- og arbeidsflytanalyser for flere funksjonsområder.

Detaljprosjekt

I detaljprosjektet gjennomgås arbeidstegninger og komponentvalg med tverrfaglig kontroll for å:

  1. Verifisere at de tilfredsstiller funksjonskrav
  2. Verifisere at de er i tråd med arbeidsflytanalyser
  3. Unngå uhensiktsmessige løsninger og smussfeller

Materialvalg kontrolleres mot spesifiserte funksjonskrav og kritiske komponenter skal dokumenteres ved datablad, prøvemontering eller produktkontroll. (Se anskaffelser)

For rom med krav til kontroll av lufttrykk må detaljprosjektet sikre at tetthetskrav og krav til ventilasjon er oppfylt.

Gjennomføring

Utgjør byggefasen, og inneholder alle fag innenfor bygg og teknikk. Anskaffelser, utstyrsmontasje og møblering inngår også. Fokus på "rent, tørt bygg" er spesielt viktig for sykehus for å unngå oppsamling av støv. i for eksempel ventilasjonskanaler.

Bygging av trykksatte rom (rom med krav til kontroll av lufttrykk) kontrolleres med tetthetsprøver av rom og tilhørende ventilasjonskanaler.

Spesialrom må kontrolleres med henblikk på overflater og overganger for å sikre at de blir glatte og jevne for ivaretakelse av nødvendig renhold.

Skjøt på golvbelegg i våtrom og spesialrom må unngås.

Sluttkontroll/verifisering

Rommene funksjonalitet for bruk kontrolleres og at alle funksjoner virker som tiltenkt. Funksjonalitet for hele funksjonsområder verifiseres.

Rom med krav til tetthet og ventilasjon testes og dokumenteres i tråd med Sykehusbyggs prosess for spesialrom.

Det gjennomføres egen befaring/sluttkontroll med renhold i alle arealer for å verifisere at renhold kan gjennomføres.

Referanser

  1. BOV (Sverige) - Vårdhygieniska aspekter vid ny- och ombyggnation samt renovering av vårdlokaler- FHI (Norge) – Smittevernveilederen
  2. SSI (Danmark) - Nationale Infektionshygiejniske Retningslinjer - Nybygning og Renovering
  3. Desinfeksjonsrom hovedtyper
  4. Desinfeksjonsrom kvernemaskin