Sterilsentral
Sterilsentralen rengjør, pakker og steriliserer sirkulasjonsgods. Pakking av definerte prosedyrevogner samt mottak og lagring av sterile forbruksvarer kan legges til sterilsentralen.
Planleggingsprosess
Det etableres en hovedgruppe for sterilforsyning. Denne bør bestå av kompetanse på sterilforsyning, smittevernkompetanse, logistikk-kompetanse og eventuelt operasjonssykepleier fra sykehuset. Gruppen skal komme fram til hovedprinsippene for sterilforsyning i nytt sykehus. Utfra framskrevne data for aktivitet kan gruppa initiere og kvalitetssikre kapasitetsberegning, nevnt ovenfor. Sluttført kapasitetsberegning er grunnlag for å ferdigstille hovedprogram og areal- og kostnadsberegninger.
Prosjektinnramming
Sterilsentral etableres i hvert sykehus eller kan etableres for flere sykehus (ref. hovedstadsområdet i København). Et sentralt spørsmål er om HF/RHF har etablert en felles sterilsentral for flere sykehuslokasjoner eller om sykehuset under planlegging skal ha sterilsentral.
Konseptfase del I – programmering
Areal til sterilsentral må beregnes ut fra kapasitetsbehov og arbeidsflyt. Kapasitetsbehovet bestemmes av hvilke typer og mengder sirkulasjonsgods som skal behandles i sterilsentralen, kombinert med planlagt bemanning og åpningstid.
Areal for sterilt lager er avhengig av om alt sterilt, forbruksvarer og sirkulasjonsgods skal lagres i sterilsentralen.
Kartlegging av type og mengder av følgende utstyr må ligge til grunn:
- Kirurgiske instrumenter fra operasjon, poliklinikk og døgnområder
- Fleksible endoskop
- Flergangsutstyr lab
- Flergangsutstyr apotek
- Sterile forbruksvarer
Resultat av kapasitetsberegningen gir grunnlag for å fastsette
- Antall produksjonslinjer/maskiner i hvert steg
- Lagerkapasitet sterilt lager
- Mottakskapasitet retur urent gods
- Mottakskapasitet sterile forbruksvarer
Lagerareal i sterilsentral planlegges for
- Sterilt sirkulasjonsgods og
- sterile forbruksvarer, og evt. prosedyrevogner.
- Eventuelt hovedlager sterilt for hele sykehuset. Det må ha utforming og kapasitet til mottak og utpakking av sterile forbruksvarer. Forutsetter eget programareal for mottak av varer i transportemballasje (nivå 3emballasje)
Kapasitet i sterilsentralen, beslutning om type gods som skal behandles der, og organisering av tjenesten påvirker behovet for «sterilsatelitter» andre steder i sykehuset.
Konseptfase del II – konseptvalg og skisseprosjekt
Lokalisering av sterilsentral må være ett av elementene i konseptvurderingen. Riktig lokalisering må verifiseres ved å gjennomgå overordnet arbeidsflyt for sterilt gods i sykehuset. Det må sikres enkel forbindelse til operasjonsområdet. Dersom sterilsentralen skal stå for mottak og fjerning av ytteremballasje på sterile forbruksvarer, må tilgang utenfra eller fra hovedvaremottak ivaretas.
Forprosjekt
Forprosjektrapporten sammen med konseptrapporten gir grunnlag for beslutning og gjennomføring av investeringsprosjektet. Beslutning B4 som tas etter forprosjekt, er normalt siste mulige tidspunkt for å avlyse prosjektet.
RFP – Romfunksjonsprogram med utstyrslister
Mye spesifiseres etter anskaffelse av leverandør. Det er en stor fordel at leverandør er avklart før forprosjektet starter.
Se også krav til sterillager under tema sterile varer.
For alle rom:
Utstyr/møblering som skal inn i hvert rom defineres i romfunksjons- og utstyrsprogrammering. Spesifikke krav til rengjøring og desinfeksjon av utstyr og møblering defineres i kravspesifikasjon ved anskaffelse.
Standardromkatalogen vil på sikt bli oppdatert med smittevernklassifisering av rom.
Det utarbeides kostnadskalkyle for utstyr i denne fasen.
Funksjonsprosjektering
Når sterilsentralen har fått riktig lokalisering må intern arbeidsflyt verifiseres. Samtidig må det gjennomføres en ROS-analyse med tanke på å sikre sterilt gods og trygge arbeidsforhold for de ansatte. På bakgrunn av gjennomgått arbeidsflyt og ROS-analyse kan produksjonsutstyret plasseres og videre tiltak i prosjektet defineres.
I denne fasen skal utstyret endelig plasseres og rommene møbleres. Det innebærer detaljering av arbeidsflyt i samarbeid med leverandør, for optimal plassering av produksjonsutstyr med tilhørende innredning. Dette er grunnlag for detaljprosjektering av teknisk infrastruktur.
Tiltakene vil være i form av:
- Bygg (areal, innbyrdes plassering og barrierer), tilstrekkelig areal for at forsvarlig smittevern kan ivaretas
- Teknikk (tilkobling produksjonsutstyr, AGV, ventilasjon, elektro, IKT osv.)
- Rutiner og arbeidsflyt (for sterilsentralen, personell på tilknyttede avdeling, driftspersonell og MTA)
Endelig plassering av rom i forhold til hverandre skjer i denne fasen. Det utarbeides beskrivelser og modeller på romnivå, og detaljering av bygningsmessige og tekniske løsninger.Alt utstyr som er programmert i rommet skal tegnes inn. Bruk av arbeidsflytillustrasjoner for å se om rommene er tegnet ut slik at de ivaretar funksjon.
Det vil være aktuelt å gjennomføre ROS- og arbeidsflytanalyser for flere funksjonsområder.
Detaljprosjekt
Detaljprosjekt utføres av arkitekt og rådgivere i samarbeid med entreprenør og leverandør. Etter endt prosjektering må arbeidstegninger og komponentvalg gjennomgås av personell med kompetanse på smittevern og steril forsyning. Formålet med dette er å verifisere at disse tilfredsstiller kravene og unngå at det legges opp til smussfeller (for eksempel rundt radiatorrør).
I detaljprosjektet gjennomgås arbeidstegninger og komponentvalg med tverrfaglig kontroll for å:
- Verifisere at de tilfredsstiller funksjonskrav
- Verifisere at de er i tråd med arbeidsflytanalyser
- Unngå uhensiktsmessige løsninger og smussfeller
Materialvalg kontrolleres mot spesifiserte funksjonskrav og kritiske komponenter skal dokumenteres ved datablad, prøvemontering eller produktkontroll. (Se anskaffelser)
For rom med krav til kontroll av lufttrykk må detaljprosjektet sikre at tetthetskrav og krav til ventilasjon er oppfylt.
Gjennomføringsfase
Spesielle rom (f.eks. sterile lager) valideres i forhold til egen prosess.
Utgjør byggefasen, og inneholder alle fag innenfor bygg og teknikk. Anskaffelser, utstyrsmontasje og møblering inngår også. Fokus på "rent, tørt bygg" er spesielt viktig for sykehus for å unngå oppsamling av støv. i for eksempel ventilasjonskanaler.
Bygging av trykksatte rom (rom med krav til kontroll av lufttrykk) kontrolleres med tetthetsprøver av rom og tilhørende ventilasjonskanaler.
Spesialrom må kontrolleres med henblikk på overflater og overganger for å sikre at de blir glatte og jevne for ivaretakelse av nødvendig renhold.
Skjøt på golvbelegg i våtrom og spesialrom må unngås.
Sluttkontroll/verifisering
Rommene funksjonalitet for bruk kontrolleres og at alle funksjoner virker som tiltenkt. Funksjonalitet for hele funksjonsområder verifiseres.
Rom med krav til tetthet og ventilasjon testes og dokumenteres i tråd med Sykehusbyggs prosess for spesialrom.
Det gjennomføres egen befaring/sluttkontroll med renhold i alle arealer for å verifisere at renhold kan gjennomføres.