Renhold

Muligheten til å holde sykehus ren på en enkel og effektiv måte er vesentlig for godt smittevern. Bygget kan utformes for å legge til rette for dette gjennom logistikkløsninger, materialvalg, byggemåte med mer.

Bygg og teknikk kan og skal ikke ta mål av seg til å gjøre renhold overflødig. Gjennomføring av renhold vil være avhengig av kompetanse, prosedyrer og ressursbruk.

Planleggingsprosess

Planleggingsprosessen for temaet renhold innebærer følgende:

  1. Gjennomføre en ROS-analyse for renhold i alle sykehusarealer med renhold, smittevern og representanter for kliniske miljøer
  2. Renhold og smittevern involveres i anskaffelsesprosesser
  3. Renhold deltar i sluttkontroll

Prosjektinnramming

Prosjektinnramming vil ikke inneholde målsettinger når det gjelder renhold.

Konseptfase del I – programmering

Funksjonsprogrammering

I funksjonsprogrammering beskrives spesielle forhold knyttet til smittevern i funksjonsområder. Det er viktig å programmere tilstrekkelig kapasitet for lager med hyller/skap/skuffer (frigjør golv) og oppstillingsplasser slik at korridorer kan holdes ryddig.

Ikke-medisinske servicefunksjoner må sette av areal til renholdsfunksjoner, moppevaskeri, eventuelt sentral sengevask med mer.

Hovedprogram, programdel teknikk inneholder et avsnitt med generelle føringer for materialvalg:

Smittevern
Smittevernklassifisering av rom skal ligge til grunn for materialvalg, se Vedlegg 1
Krav i romfunksjonsdatabasen dRofus relatert til smittevern (materialvalg, trykksoning, tetthetskrav med mer) er absoluttkrav
Romutforming og fast innredning skal prosjekteres og utføres slik at effektivt og grundig renhold kan gjennomføres. «Smussfeller» skal unngås
Smittevern skal inngå som et element i vurdering av møblering av rom for å sikre at prosedyrer kan følges på en forsvarlig måte
Smittevern skal inngå som et element i vurdering av logistikkløsninger
Smittevern skal inngå som ett element i vurdering av prosjekterte løsninger, anskaffelser, utførelser og sluttkontroll
Kritiske områder og beslutninger for smittevern skal ROS vurderes

Miljøoppfølgingsprogrammet (MOP) inneholder mange krav til materialvalg, mange av disse går på miljøkrav, kjent som «grønne krav». I tillegg finnes følgende formulering: «Det skal velges overflatematerialer som ivaretar estetiske, akustiske og hygieniske krav, samt tåler nødvendig vedlikehold»

Konseptfase del II – konseptvalg og skisseprosjekt

I den grad skisseprosjektet legger føringer for materialvalg som gjøres på seinere tidspunkt, må disse føringene sjekkes ut mot hensynet til smittevern og renhold. Materialer som blir brukt i sykehus, spesielt i pasientnære omgivelser, må enkelt kunne rengjøres og desinfiseres.

Forprosjekt

RFP med utstyrslister (inngår i tilbudsdokumentasjonen)

Spesielle krav til renhold og overflater og utstyr spesifiseres på romnivå.

Smittevernklassifisering, se Vedlegg 1

Funksjonsprosjektering

Uttegning av rom med innplassering av utstyr må gjøres med blikk for at det skal være mulig å komme til for renhold. Valg av og plassering av vasker må ta hensyn til øvrige inventar og mulig sprut/ forurensing. Rom med krav til ren/uren sone må ha spesielt fokus.

Tilbudsdokumentene

Se også tema anskaffelser

Avhengig av entreprise- og kontraktsmodell vil tilbudsdokumentene blir utarbeidet på ulike tidspunkt i prosjekteringsprosessen.

  1. Tilbudsdokumentene inneholder krav til leveranse fra entreprenør og kan spesifisere:
  2. Radiatorer – må ikke samle støv, og være lette å rengjøre («flate», ikke lameller) – spesielt for romgruppe 1
  3. Rørføringer – enten skjult eller prosjekter og bygd slik at renhold er mulig
  4. Unngå støvsamlende flater i pasientnære områder (skap til himling, alternativt skrå flate som letter renhold)
  5. Krav til persienner (innebygde mellom glass)
  6. Vegghengte toalett (golvmontert anbefales for HCWC for å sikre at de får korrekt setehøyde)
  7. Fendere og hjørnebeskyttelse beskytter mot skader på dør/vegg/hjørner
  8. Valg av fugemasse som skal benyttes, må tåle desinfeksjon
  9. Unngå unødvendig bruk av fuger – og krav til maks bredde av fuger – 10mm

Detaljprosjekt

I detaljprosjektet gjennomgås arbeidstegninger og komponentvalg med tverrfaglig kontroll for å:

  1. Verifisere at de tilfredsstiller funksjonskrav
  2. Verifisere at de er i tråd med arbeidsflytanalyser
  3. Unngå uhensiktsmessige løsninger og smussfeller

Materialvalg kontrolleres mot spesifiserte funksjonskrav og kritiske komponenter skal dokumenteres ved datablad, prøvemontering eller produktkontroll. (Se anskaffelser)

For rom med krav til kontroll av lufttrykk må detaljprosjektet sikre at tetthetskrav og krav til ventilasjon er oppfylt.

Det anbefale tverrfaglig kontroll av prosjektering for å unngå uhensiktsmessige løsninger og smussfeller.

Materialvalg kontrolleres mot funksjonskrav.

Gjennomføring

Utgjør byggefasen, og inneholder alle fag innenfor bygg og teknikk. Anskaffelser, utstyrsmontasje og møblering inngår også. Fokus på "rent, tørt bygg" er spesielt viktig for sykehus for å unngå oppsamling av støv. i for eksempel ventilasjonskanaler.

Bygging av trykksatte rom (rom med krav til kontroll av lufttrykk) kontrolleres med tetthetsprøver av rom og tilhørende ventilasjonskanaler.

Spesialrom må kontrolleres med henblikk på overflater og overganger for å sikre at de blir glatte og jevne for ivaretakelse av nødvendig renhold.

Skjøt på golvbelegg i våtrom og spesialrom må unngås.

Anskaffelser

Se også anskaffelser

Smittevern- og renholdskompetanse må involveres i anskaffelser, i tillegg til klinisk kompetanse der det kreves.

Krav til renhold og desinfeksjon – avhengig av type utstyr, inventar etc. må være med i kravspesifikasjon.

Bruk av tekstiler (gardiner, møbler, utsmykning med mer) er gunstig for kontroll på akustikk og lyddemping, men forutsetter adekvate renholdsrutiner. Bruk av tekstiler må vurderes utfra hvilke soner:

  1. Tekstil til utsmykning kan benyttes i publikumssoner
  2. Gardiner kan benyttes i pasientrom, poliklinikk og i publikumssoner – gunstig for trivsel, lyd, innsyns- og solskjerming.
  3. Rutiner for vasking må ivaretas. Må tåle vask på minimum 60 grader.

Tekstiler på møbler: Inntil bedre løsninger foreligger: Tekstiler må unngås

  1. Fordel: Lyddempende og behagelig å sitte på. Kan være dekorativt element.
  2. Ulemper: Det foreligger ingen gode løsninger for utskiftbare og vaskbare trekk. Flekkfjerning og mulighet for desinfeksjon er ikke tilstrekkelig.
  3. Skjermbrett: Ikke tekstil – må kunne rengjøres/ desinfiseres

Sluttkontroll/verifisering

Rommene funksjonalitet for bruk kontrolleres og at alle funksjoner virker som tiltenkt. Funksjonalitet for hele funksjonsområder verifiseres.

Rom med krav til tetthet og ventilasjon testes og dokumenteres i tråd med Sykehusbyggs prosess for spesialrom.

Det gjennomføres egen befaring/sluttkontroll med renhold i alle arealer for å verifisere at renhold kan gjennomføres.

Referanser

  1. AHA (Amerika) - Using the Health Care Physcal Environment to Prevent and Control Infection
  2. APSIC (Asia) - Guidelines for Environmental Cleaning and Decontamination
  3. CDC (Amerika) - Guidelines for Environmental Infection Control in Health-Care facilities (nettside) - FHI (Norge) – Smittevernveilederen
  4. Helse Sør-Øst (Norge) - Veiledning om renhold fra Infeksjonskontroll.no
  5. SINTEF (Norge) - Renhold i sykehus og andre helseinstitusjoner
  6. SSI (Danmark) - Nationale Infektionshygiejniske Retningslinjer - Nybygning og Renovering- Standardromskatalogen