Sengevask

Seng, sengetøy og madrass blir kontaminert under bruk og kan være utgangspunkt for smitteoverføring. Pasientsenger skal rengjøres på en slik måte at de ikke utgjør smitterisiko for nye pasienter.

Renhold/desinfeksjon av seng mellom pasienter kan løses på 3 prinsipielt forskjellige måter:

  1. Sentral sengevasksentral og lager av rene senger
  2. Lokal rengjøring/desinfeksjon av seng på rommet + mulighet for vask av ekstra tilsølte senger i servicearealer
  3. Lokalt rom tilrettelagt for rengjøring/desinfeksjon av seng i enheten eller på etasjen

Sett fra smittevern vurderes alternativ I som den metoden som best sikrer renhold av seng mellom pasienter. Alternativ III med ett rom for vaske av seng på avdeling/ etasjeplan frarådes, ut fra erfaring på at det er en utfordring å få det til å fungere godt i praksis – lett for å bli kaos utenfor rommet fordi det ikke er satt av tilstrekkelig areal til å unngå «kødannelse».

Planleggingsprosess

Valg av løsning påvirker på ulik måte konseptet for sykehuset. Beslutning om sengevasksentral eller sengerengjøring i pasientrommet må derfor tas på et tidlig tidspunkt i planleggingen – før konseptvalg. Beslutning tas etter ROS-analyse, der renhold, representanter for sengeområder, smittevern og logistikkompetanse må inngå.

Prosjektinnramming

Ikke relevant

Konseptfase del I – programmering

Funksjonsprogrammering

Valgt metode for sengevask og konsekvenser for arbeidsflyt og kapasitet beskrives. Det må settes av areal i tråd med valgt løsning.

VurderingsgrunnlagI: Sentral sengevaskII: Rengjøring på rommetIII: Rengjøring lokalt i eget rom
Logistikk, transport av sengHver seng ned/opp hvert 2. døgn i snittIngenMindre transport – avhengig av hvor rommet plasseres
Transportskader bygg/inventarBetydelig slitasje på korridorer og inventarIngenNoe
OppstillingsplassKrever oppstillingsplass for skitne senger, og lagringsplass for rene. Størst areal til rene senger. Kan løses med lagerautomat («Pater noster») Krever en viss byggingshøyde for å gi tilstrekkelig kapasitetIngenLokalt, kan bli en utfordring dersom det ikke finnes tilstrekkelig oppstillingsareal
VentetidAlltid ren seng, må rekvireresAvhengig av personell og renholdsrutinerAvhengig av kapasitet og personelltilgang
ArbeidsmiljøAutomatisert sengevasksentral har gode arbeidsforholdUtfordring: Renhold lokalt er tungt, understell vanskelig tilgjengeligRommet kan tilrettelegges med hjelpemidler som gir enklere tilgang til understell
HeiskapasitetPåvirkes, må tas i beregning av heiskapasite- alternativt lagring i «pater -noster» heis, se oppstillingsplassPåvirkes ikkePåvirkes ikke
AkuttmottakTo alternativ: Transporttraller i mottak og ren seng levert til post. Rene senger i mottak – må være oppstillingsplass for rene senger i nærheten av akuttmottakTransporttralle i mottak Transporttralle i mottak
Kvalitet daglig på renholdForutsetter gode prosedyrer, kompetanse og tilstrekkelig tid og kapasitet Risiko: svikter daglig renhold oftere når man vet at senga sendes ned for renhold?Forutsetter gode prosedyrer, kompetanse og tilstrekkelig tid og kapasitetForutsetter gode prosedyrer, kompetanse og tilstrekkelig tid og kapasitet
Kvalitet på renhold/desinfeksjon mellom pasienterSikker kvalitet når sentral sengevask gjennomføres Usikkerhet: sendes sengene alltid ned?Større usikkerhet: Avhengig av kompetanse, kapasitet og rutinerStørre usikkerhet: Avhengig av kompetanse, kapasitet og rutiner
Desinfeksjon dyner/puterLøses når senga sendes ned til vaskRutiner for å sende til vaskRutiner for å sende til vask
Desinfeksjon madrassLøses når senga sendes ned til vask Lokal vask med desinfeksjonsmiddelLokal vask med desinfeksjonsmiddel
Effekt på arealStørre, obs heisIngenNoe
Effekt på investeringStørre, obs heis og eventuelt investering i lagerautomatIngenLite
Effekt på driftMindre – må ha folk i sengesentral, mer effektivt en lokalt renholdKrever tilgang personellKrever tilgang personell
Effekt på forekomst sykehusinfeksjonerIkke dokumentert, men forventet redusert risiko for smitteoverføring fra sengIkke dokumentertIkke dokumentert

I: Rengjøring i sengevasksentral

Areal legges til ikke-medisinsk service. Arealet må romme utstyr for senge- og madrassvask, fortrinnsvis også kunne vaske annet stort utstyr (prekestoler, rullestoler etc.)

Oppstillingsplass for skitne senger, og for rene senger må programmeres. Det er behov for større areal til rene senger.

Lagerautomat kan erstatte areal til oppstilling, ref. SUS. Forutsetter høye hus eller mange sjakter i bygget for å kunne gi kapasitet nok.

II: Rengjøring på sengerom

Sengerom ihht Standardromkatalogen

Areal til ekstraordinært renhold («vaskestasjon») tilknytning til ikke-medisinsk service i underetasje eller tilsvarende. Mindre arealbehov til oppstilling av skitne/ rene senger i tilknytning til «vaskestasjon»

III: Rengjøring på etasje/ avdelingsnivå

Det programmeres ett rom for lokalt renhold av senger, med hjelpemidler som forenkler tilgang til understell (vending, heving e.l.) Må settes av areal til oppstilling av senger til vask utenfor/ i nærheten av rommet. Erfaringsmessig er det en utfordring å få dette alternativet til å fungere godt.

Konseptfase del II – konseptvalg og skisseprosjekt

I: Sengevasksentral:

  1. Plassering av sengevasksentral må ses forhold til logistikk i bygget
  2. Antall heiskjerner påvirkes. 50% av sengene forflyttes daglig
  3. Areal for oppstilling skitne senger og rene senger må plasseres
  4. Alternativt: Lagring av rene senger kan skje i lagerautomat (forutsetter en viss bygningshøyde eller mange sjakter for å få tilstrekkelig areal)

II: Rengjøring på sengerom påvirker ikke konseptvalg og skisseprosjekt

III: Rengjøring på etasje påvirker ikke konseptvalg og skisseprosjekt

Forprosjekt

Forprosjektrapporten sammen med konseptrapporten gir grunnlag for beslutning og gjennomføring av investeringsprosjektet. Beslutning B4 som tas etter forprosjekt, er normalt siste mulige tidspunkt for å avlyse prosjektet.

RFP med utstyrslister

Alt I sengevasksentral: vaskerommet med utstyr, oppstillingsplass for skitne senger, lagerareal for rene senger programmeres under ikke-medisinsk service

Alt II Pasientrom programmeres iht. standardrom, vaskestasjon for spesielt tilsølte senger programmeres i området under ikke-medisinsk service

Alt III Anbefales ikke Hvis det velges må det programmeres vaskestasjon på etasjenivå, med tilstrekkelig oppstillingsplass for skitne senger

For alle rom:

Utstyr/møblering som skal inn i hvert rom defineres i romfunksjons- og utstyrsprogrammering. Spesifikke krav til rengjøring og desinfeksjon av utstyr og møblering defineres i kravspesifikasjon ved anskaffelse.

Standardromkatalogen vil på sikt bli oppdatert med smittevernklassifisering av rom.

Det utarbeides kostnadskalkyle for utstyr i denne fasen.

Funksjonsprosjektering

Avhengig av valgt løsning. Logistikk i vaskerommet og i for- og etterkant av vask må ivaretas ved Alt I

Endelig plassering av rom i forhold til hverandre skjer i denne fasen. Det utarbeides beskrivelser og modeller på romnivå, og detaljering av bygningsmessige og tekniske løsninger.Alt utstyr som er programmert i rommet skal tegnes inn. Bruk av arbeidsflytillustrasjoner for å se om rommene er tegnet ut slik at de ivaretar funksjon.

Det vil være aktuelt å gjennomføre ROS- og arbeidsflytanalyser for flere funksjonsområder.

Detaljprosjekt

Se også tema anskaffelser

I detaljprosjektet gjennomgås arbeidstegninger og komponentvalg med tverrfaglig kontroll for å:

  1. Verifisere at de tilfredsstiller funksjonskrav
  2. Verifisere at de er i tråd med arbeidsflytanalyser
  3. Unngå uhensiktsmessige løsninger og smussfeller

Materialvalg kontrolleres mot spesifiserte funksjonskrav og kritiske komponenter skal dokumenteres ved datablad, prøvemontering eller produktkontroll. (Se anskaffelser)

For rom med krav til kontroll av lufttrykk må detaljprosjektet sikre at tetthetskrav og krav til ventilasjon er oppfylt.

I: Rengjøring i sengevasksentral: krever vaskeautomat for seng og madrass, madrassløfter, eventuelt lagerautomat

II: Rengjøring på sengerom: Fokus på senger som er lette å rengjøre dersom lokalt renhold på rommet. Vurdere behov for hjelpemidler for å lette lokalt renhold på rommet

Logistikk med vask av brukt sengetøy (dyne/pute) og «tilførsel av nytt» må planlegges

III: Rengjøring på etasjen: Behov for hjelpemidler til rengjøringsrom på etasjenivå

Gjennomføring

Utgjør byggefasen, og inneholder alle fag innenfor bygg og teknikk. Anskaffelser, utstyrsmontasje og møblering inngår også. Fokus på "rent, tørt bygg" er spesielt viktig for sykehus for å unngå oppsamling av støv. i for eksempel ventilasjonskanaler.

Bygging av trykksatte rom (rom med krav til kontroll av lufttrykk) kontrolleres med tetthetsprøver av rom og tilhørende ventilasjonskanaler.

Spesialrom må kontrolleres med henblikk på overflater og overganger for å sikre at de blir glatte og jevne for ivaretakelse av nødvendig renhold.

Skjøt på golvbelegg i våtrom og spesialrom må unngås.

Sluttkontroll/ verifisering

Rommene funksjonalitet for bruk kontrolleres og at alle funksjoner virker som tiltenkt. Funksjonalitet for hele funksjonsområder verifiseres.

Rom med krav til tetthet og ventilasjon testes og dokumenteres i tråd med Sykehusbyggs prosess for spesialrom.

Det gjennomføres egen befaring/sluttkontroll med renhold i alle arealer for å verifisere at renhold kan gjennomføres.

Referanser

Se referanselista

Referanse til SINTEF-rapport om sengevask (lagres internt i Eureka)