Anskaffelser
Det er mange ulike kategorier av anskaffelser i et utbyggingsprosjekt. Begrepet benyttes ved inngåelse av kontrakt med rådgivere (rådgivende ingeniører og arkitekter), med entreprenører som kan være hovedentreprenør med underentreprenører, eller flere sidestilte entreprenører innenfor bygg/VVS/elektro mfl. Entreprenørene kan også ha ansvar for prosjektering. Da kalles de Totalentreprenører.
Entreprenørene har ansvar for anskaffelser innenfor sine områder – byggentreprenøren skaffer byggematerialer, dører, vinduer, golvmaterialer, byggfast inventar ol., elektroentreprenøren har ansvaret for lysarmaturer, kabelkanaler, brytere, etc., og VVS-entreprenøren anskaffer radiatorer, vasker, kummer etc.
Gjennom prosjektet anskaffes også medisinsk teknisk utstyr, og løst inventar (møbler, gardiner, og lignende).
Materialvalg og valg av alle former for utstyr har betydning for å skape et bygg som legger til rette for å ivareta smittevern på en god måte.
Anskaffelser kan prinsipielt forekomme i alle faser fra Konseptfasen, gjennom hele prosjekterings- og gjennomføringsfasen. Beskrivelsen av hvilke hensyn som må ivaretas i forbindelse med anskaffelser avviker derfor fra faseinndelingen slik det er beskrevet for øvrige tema i Byggveileder Smittevern.
Prosess
Generelle og spesielle funksjonskrav er nedfelt i Programdel teknikk, og i krav til enkeltrom i romfunksjonsdatabasen. Romfunksjonsdatabasen dRofus benyttes i prosjektene.
Romfunksjonsprogram kvalitetssikres med kliniske fagmiljøer. Byggveileder Smittevern beskriver de funksjonsområdene/temaene der det er behov for medvirkning fra smittevern og/eller renhold.
Anskaffelser med problemstillinger knyttet til smittevern som gjennomføres av byggentreprenør(er) krever egne medvirkningsprosesser som gjennomføres etter avtale i hvert prosjekt. Hvilke produktkategorier det kan være aktuelt for er beskrevet i avsnittene under anskaffelser. Listen skal ikke betraktes som uttømmende.
Anskaffelse av rådgiver
Kompetanse fra tidligere sykehusprosjekter vil bli vektlagt i valg av rådgivere. Rådgivere i prosjektene er arkitekter og rådgivende ingeniører på alle aktuelle fagområder (bygg, elektro, VVS mfl.)
Anskaffelse av entreprenør (-er)
Tilbudsforespørselen til entreprenør inneholder funksjonskrav dersom entreprenør anskaffes tidlig (før forprosjekt). Beskrivelser av løsninger er mer spesifiserte dersom entreprenør anskaffes etter forprosjekt.
Grunnlagsdokumenter i anskaffelsen vil blant annet være:
- Hovedprogram med programdel teknikk som inneholder generelle formulering om krav til materialbruk i sykehus («lett rengjør bar»)
- Hovedprogram med romfunksjonsprogram (rfp), der spesielle krav til hvert enkelt rom er beskrevet. I Vedlegg 1 vises smittevernklassifisering av rom med tilhørende krav, denne klassifisering kan brukes når det skal tas valg vedrørende materiale, overflater etc. i hver klasse.
I tilbudsforespørselen må det beskrives hvilke produktkategorier som krever medvirkning fra byggherre/prosjektorganisasjon med involvering/produktaksept. For slike produktvalg kan entreprenøren ikke gjøre valg på egen hånd.
Anskaffelse av byggutstyr (entreprenørs ansvar)
Aktuelle produkter som vil kunne kreve medvirkning/produktaksept:
Bygg
- Golvmaterialer
- Bruk av tre – hvor det benyttes, krav til overflatebehandling etc.
- Materialvalg i bygginnredning
- Dører
- Fugematerialer
Elektro
- Lysarmaturer (renholdsmulighet, støvsamling)
- Alt av brytere (inkludert albuebrytere)
- Kabelkanaler
- Adgangskontroll
VVS
- Radiatorer
- Blandebatterier
- Vasker/servanter
- Kummer
- Nøddusj
Anskaffelse medisinsk teknisk utstyr (MTU) og grunnutstyr (Definert i romfunksjonsdatabasen dRofus)
Anskaffelse av MTU skjer med medvirkning fra kliniske miljø fra respektive fagområder. Generelt stilles det krav det krav til at utstyr kan desinfiseres og ev steriliseres mellom hver pasient. Det stilles også krav om skriftlig fremgangsmåte for rengjøring og desinfeksjon er utarbeidet på norsk og er kompatibel med den norske helsetjenesten og om desinfeksjonsmidler er godkjent for bruk i Norge.Utstyr som ikke lar seg desinfiseres og ev steriliseres når dette er aktuelt, kan ikke anskaffes.
Anskaffelse av løst inventar, møbler, gardiner etc.
Anskaffelse av inventar krever medvirkning fra smittevern og renhold. Alle tekstiler og møbler som kan komme i dirkete kontakt med pasient må kunne rengjøres og desinfiseres.
Krav til renhold og materialvalg er nærmere beskrevet i dokumenter knyttet til smittevernklassifisering av sykehusareal, Se vedlegg 1