Anbefalinger bildediagnostikk

Anbefalinger bildediagnostikk

På bakgrunn av evalueringsresultatene fra bildediagnostikk er det identifisert områder som fungerer godt og kan benyttes i nye sykehusbyggprosjekter. Det er også identifisert områder som kan forbedres. Råd og læringspunkter for nye prosjekter presenteres nedenfor. Hvert enkelt sykehusprosjekt må imidlertid gjøre egne vurderinger og prioriteringer på grunnlag av eksisterende kunnskap, mål og rammer.

  • Kapasitetsberegning:

Ved Sykehuset Østfold Kalnes har man høy kapasitetsutnyttelse innen noen modaliteter. Det anbefales at utnyttelsesgraden sees i sammenheng med størrelsen på enheten.

  • Utforming av arealer til bildediagnostikk:

Det anbefales at utforming av områdene til bildediagnostikk sikrer god logistikk både for pasienter og ansatte for å sikre gode pasientforløp og god arbeidsflyt for alle modaliteter.

  • Tilganger:

Det anbefales at de ansatte får de nødvendige tilganger i bygget for å understøtte tverrfaglig samarbeid mellom avdelinger.

  • Ekspedisjoner og bakrom:

Det anbefales at man har mulighet til å skjerme de som sitter i ekspedisjon, samt at man har nærhet til et rom slik at man kan overholde taushetsplikten ved samtaler med kollegaer eller pasienter.

  • Modaliteter:

Det anbefales at arealer angitt i Standardromskatalogen følges.

  • CT:

Det anbefales at CT bør være nært akuttmottak.

  • PET/CT:

Rommene til PET/CT må være av en viss størrelse, ha tykkere vegger sammenlignet med andre rom, ha varmetilførsel og takhengt pasientløfter.

  • Brystdiagnostisk senter (BDS):

Det anbefales at BDS ligger i nærhet til nukleærmedisin, radiologi, patologi og kirurgi.

  • Mammografiprogrammet:

Det anbefales at området til screening i regi av Mammografiprogrammet er lokalisert i nærhet til hovedinngangen, og at det settes av tilstrekkelig plass til ventesone.

  • Pauserom:

Tilgang til pauserom for de ansatte utover kantina anbefales.

  • Kontor/arbeidsplasser:

Det bør tilrettelegges for tilstrekkelig med arbeidsplasser og/eller kontor for de ansatte.

  • Møterom:

Det anbefales at man tilrettelegger for fleksible møterom som kan deles av til flere små etter behov.

  • Pasientverter:

Det bør vurderes om pasientverter kan bistå pasienter med registrering/selvinsjekk.

  • IKT/Teknologi:

Det anbefales at man sikrer at alle løsninger fungerer og setter av nødvendig tid til opplæring samt ressurser til bistand ved oppgraderinger. Videre anbefales det at man i størst mulig grad utnytter de funksjonene som er tilgjengelige i de valgte løsningene.

  • Interiør og farger:

Det anbefales å legge vekt på utforming av interiør og kunst i planleggingsfasen.

  • Medvirkning:

I nye sykehusbyggprosjekter bør rollene til de ulike aktørene defineres tydelig, blant annet for de ansatte og brukere som deltar og medvirker i planleggings- og byggeprosessen.

  • Utearealer:

Det anbefales å vektlegge utforming av uteområde for ansatte og pasienter i planleggingsprosessen.