Anbefalinger kontor og møterom

Anbefalinger kontor og møterom

På bakgrunn av evalueringsresultatene fra kontor og møterom er det identifisert områder som fungerer godt og kan benyttes i nye sykehusbyggprosjekter. Det er også identifisert områder som kan forbedres. Råd og læringspunkter for nye prosjekter presenteres nedenfor. Hvert enkelt sykehusprosjekt må imidlertid gjøre egne vurderinger og prioriteringer på grunnlag av eksisterende kunnskap, mål og rammer.

  • Arbeidsplasser:

I planleggingen av nye sykehus anbefales det en grundig kartlegging av behov for arbeidsplasser, kontor og møterom, samt hvilke profesjoner som kan ha fordel av åpne kontorområder, i tillegg til nærhet og samlokalisering. Det bør legges vekt på en god fordeling mellom åpne kontorarbeidsplasser, stillerom og møterom. Arbeidsplassene bør utformes slik at de støtter opp under arbeidsoppgavene.

  • Hvilerom:

Det skal planlegges tilstrekkelig antall hvilerom for leger, undervisningsrom og rom for samtaler med pårørende og pasienter som ikke har ensengsrom