Anbefalinger poliklinikk og dagbehandling

Anbefalinger

På bakgrunn av evalueringsresultatene fra poliklinikkområdene er det identifisert områder som fungerer godt og kan benyttes i nye sykehusbyggprosjekter, i tillegg til at det er identifisert områder som kan forbedres. Råd og læringspunkter for nye prosjekter presenteres nedenfor. Hvert enkelt sykehusbyggprosjekt må imidlertid gjøre egne vurderinger og prioriteringer ut fra av eksisterende kunnskap, mål og rammer.

  • Kapasitetsberegning:

Det anbefales middels utnyttingsgrad i poliklinikkområdene (8 timer per dag, 230 dager i året), men at utnyttingsgraden sees i sammenheng med størrelsen på enheten.

  • Skilting og merking:

For å få en god arbeidsflyt samt gode pasientforløp anbefales det å bruke tilstrekkelig tid på skilting og merking innad i sykehuset, slik at det er lett å finne fram til områdene.

  • Utforming av poliklinikkarealer:

Det anbefales at utforming av poliklinikkområdet legger til rette for god logistikk både for pasienter og ansatte for å sikre gode pasientforløp og god arbeidsflyt for alle fagområder.

  • Ekspedisjoner og bakrom:

Det anbefales at man har mulighet til å skjerme de som sitter i ekspedisjon, samt at man har nærhet til et rom slik at man kan overholde taushetsplikten ved samtaler med kollegaer eller pasienter.

  • Kapasitetsbærende rom (konsultasjon, undersøkelse og behandling):

Det bør vurderes å legge til rette for flere valg av størrelse på rom.

  • Booking:

Det anbefales å ha et elektronisk bookingsystem for utlån av rom.

  • Samtalerom:

Det bør tilrettelegges for tilgang til samtalerom for pasienter og pårørende.

  • Ventesoner:

Det bør tilrettelegges gode ventesoner med mulighet for visuell kontakt fra arbeidsplassene.

  • Pauserom:

Tilgang til pauserom for de ansatte utover kantina anbefales.

  • Arbeidsplasser/kontor:

Det bør tilrettelegges for tilstrekkelig med arbeidsplasser og/eller kontor for de ansatte.

  • Møterom:

Det anbefales at man tilrettelegger for fleksible møterom som kan deles av til flere små etter behov.

  • Pasientverter:

Det bør vurderes om pasientverter kan bistå pasienter med registrering/selvinsjekk.

  • Servicemedarbeider:

Det bør legges til rette for servicemedarbeidere som blant annet kan bistå med å fylle opp varer.

  • Brystdiagnostisk senter (BDS):

Det anbefales at BDS ligger i nærhet til nukleærmedisin, radiologi, patologi og kirurgi.

  • IKT/Teknologi:

Det anbefales IKT-løsninger som legger til rette for kommunikasjon med brukere og kommunehelsetjenesten. Det anbefales at man sikrer at alle løsninger fungerer og setter av nødvendig tid til opplæring samt ressurser til bistand ved oppgraderinger. Videre anbefales det at man i størst mulig grad får utnytter de funksjonene som er tilgjengelige i de valgte løsningene.

  • Interiør og farger:

Det anbefales å legge vekt på utforming av interiør og kunst i planleggingsfasen.

  • Medvirkning:

I nye sykehusbyggprosjekter bør rollene til de ulike aktørene defineres tydelig, blant annet for de ansatte og brukere som deltar og medvirker i planleggings- og byggeprosessen.

  • Servicefunksjoner:

Det anbefales å ta hensyn til servicefunksjoner som har behov for nærhet til hverandre. Som eksempel kan nevnes blodprøvetaking og røntgen, da dette gjelder mange pasienter som skal på poliklinikken.

  • Utearealer:

Det anbefales å vektlegge utforming av uteområde for ansatte og pasienter i planleggingsprosessen.