Involvering i planprosessen
Planlegging av gode arealer til poliklinikk- og dagområder krever inngående kunnskap – særlig hvor flere fagområder skal inn i samme arealer. Lov om helseforetak beskriver og legger føringer for prosess og medvirkning i prosjektene.
I en tidlig fase av et byggeprosjekt vil det være viktig med medvirkning i utvikling av tverrgående prinsipper og i avklaring av driftskonsepter for de enkelte delfunksjonene det skal planlegges med. Utover i prosjektet blir planleggingen og medvirkningen mer detaljert. Det er dermed behov for medvirkning på ulike nivå, som vil stille ulike krav til perspektiv og kunnskap hos de som medvirker
Å involvere ansatte i planleggingen og utformingen av poliklinikk- og dagområder har flere viktige fordeler. De ansatte som jobber i arealene, har innsikt og erfaring med de daglige utfordringer og behov knyttet til sine oppgaver. De kan bidra til å identifisere problemer og muligheter som ikke er åpenbare for de som planlegger på et overordnet nivå. Medvirkning fra ansatte kan være med på å gi innspill om fremtidige nye prosedyrer og ny teknologi som er relevant for prosjektet. Dette kan bidra til å forbedre kvaliteten på tjenestene.
Et annet viktig aspekt er, at ved bygging eller ombygging av poliklinikk- og dagområder blir det ofte planlagt for en annen organisering eller drift, nye måter å jobbe på og ny teknologi. Involvering og inkludering av de ansatte i planleggingsprosessen kan bidra til å få en sterkere tilknytning til endringene som planlegges og kan gi bedre forutsetninger for å sikre at arealene fungerer godt etter ibruktaking. Sykehusprosjekter strekker seg ofte over en lang periode – så involvering kan være med på å holde motivasjonen og engasjementet for prosessene over tid.
Gode prosesser med riktig nivå av involvering kan sikre effektive og bærekraftige løsninger og unngå kostbare feil og endringer underveis eller knyttet til senere endringer og tilpasninger. Ansattes deltakelse i planleggingen av poliklinikk- og dagområder kan bidra til mer vellykkede og effektive, ansatt- og pasientvennlige arbeidsmiljøer.
Byggene som ansatte jobber i, må være hensiktsmessig store og tilpasset pasientene og de ansattes behov. Uhensiktsmessig eller manglende areal går på bekostning av de ansattes produktivitet, fordi hver enkelt ansatt da får gjort mindre pasientbehandling. Det fører i neste omgang til at det trengs flere ansatte for å dekke samme behov for helsetjenester. Resultatet er høyere driftskostnader.