Desinfeksjonsrom

Funksjon

Rengjøring og desinfeksjon av pasientutstyr, instrumenter og annet medisinsk teknisk utstyr i dekontaminator, vaskemaskiner eller skopvaskemaskiner, tømming av organisk materiale, oppbevaring av vaskemidler og desinfeksjonsvæsker og evt. oppbevaring av utstyr til renhold.

Utforming av arealet

Det vil være ulike arealbehov for desinfeksjonsrom opp mot hvilke fagområder avdelingen skal inneholde: Noen fagområder har ingen eller svært liten bruk for tilgang til desinfeksjonsrom, mens for eksempel fagområder med endoskopiske prosedyrer har stort arealbehov knyttet til desinfeksjonsrommene. Utformingen av rommet skal sikre at uren og ren sone kan opprettholdes og størrelse avhenger av hvilken løsning for desinfeksjonsrom som velges:

  • Standardrom for desinfeksjonsrom med uren og ren sone
    Desinfeksjonsrommet utformes og innredes i soner, slik at man kan skille mellom urene og rene arbeidsoppgaver. Det må være tilstrekkelig bredde (2,4 til 2,6 m) på rommet til at sonene kan opprettholdes, se Standardromskatalogen SR.028.00 for mer informasjon.
  • Todelt romløsning med eget rom for uren og eget rom for rent utstyr
    Desinfeksjonsrommet etableres todelt, dvs. et urent rom og et rent rom (lager). Denne løsningen er noe mer arealkrevende, men risiko for krysskontaminering og smitterisiko reduseres. I denne løsningen vil det være gjennomstikk-dekontaminator til rent lager, se Standardromkatalogen SR.028.01 og SR.87.49 for mer informasjon. Løsningen gir store fordeler med å opprettholde effektivitet i poliklinikker med høy aktivitet.

Det er noen utfordringer med HMS i desinfeksjonsrom i poliklinikker med høy pasientaktivitet, siden ansatte må oppholde seg i rommet over lengre tid av sin arbeidsdag:

  • Støynivået i desinfeksjonsrommet kan overstige grenseverdiene pga. manuell rengjøring av utstyr i stålvasker som støyer en del samtidig med at flere vaskemaskiner er i bruk. (Arbeidstilsynet, 2021). Ved planlegging av nye enheter kan støtabsorberende underlag under vaskemaskiner redusere støy. Ellers bør det som et minimum være tilgjengelig hørselsvern for de ansatte.
  • Vaskeprosedyrer som involverer manuell vask før utstyret blir plassert i vaskemaskiner, kan over tid være krevende for nakke og skulder. Forebyggende tiltak kan være justerbare stålvasker for manuell rengjøring av utstyret.
  • Statiske stillinger ved manuell vask kan gi plager i kne og hofte, – her kan vaskbare myke gulvmatter forebygge plager hos ansatte.
  • Maskinene genererer mye varme så riktig dimensjonering av ventilasjon har stor betydning for arbeidsmiljøet – dette gjelder også for luktgener i rommet fra biologisk materiale.

Plassering

Ved planlegging av poliklinikker med flere fagområder bør desinfeksjonsrom ligge nært de UB-rommene der det foregår pasientbehandling og prosedyrer som involverer desinfeksjonskrevende utstyr.

Eksempler på utforming av desinfeksjonsrom:

I Kirkenes sykehus har endoskopirommene tilgang til todelt desinfeksjonsrom. I evalueringen av sykehuset kommer det tydelig frem at det er de ansatte er svært fornøyde med.

I poliklinikken i første etasje i NLSH Bodø har endoskopirom ikke direkte tilgang til desinfeksjonsrom. Her er det 25 meter mellom desinfeksjonsrom og endoskopirommet. I evalueringen av denne avdelingen kom det frem at ansatte savner nærhet mellom rommene og at desinfeksjonsrommet ikke har strekkelig areal for å få god arbeidsflyt. Medisinsk poliklinikk i fjerde etasje i NLSH Bodø har to desinfeksjonsrom. Hvert av disse rommene ligger mellom to endoskopirom med direkte tilknytning. Det opplever de ansatte gir en god flyt og effektivitet.

To og to gastroendoskopirom som deler desinfeksjonsrom, NLSH BodøKilde: Ratio Arkitekter AS, bearbeidet av Sykehusbygg HF

Desinfeksjonsrommene på gastrolab, Bærum sykehus er plassert i midtsonen i dobbeltkorridor med inngang fra begge sider. Det er eget rom til urent og eget rom til ren sone. Desinfeksjonsrommene er plassert midt i arealet for gastro endoskopilaboratoriene og det er korte avstander for personalet til de ulike rommene, se bilder nedenfor. De ansatte vurderer rommene som godt tilgjengelig og at det er en god løsning med to rom. Det er en del støy i arealet og de ansatte har hørselsvern tilgjengelig.

Desinfeksjonsrommene er delt i to i henholdsvis til uren og ren side, Medisinsk poliklinikk, Bærum sykehus. Stålvaskene i høyre bilde er justerbare og bemerk også myke gulvmatterKilde: Foto Sykehusbygg HF

Tema som bør drøftes ved planlegging av desinfeksjonsrom

  • Hvilke fagområder og hvor mange UB-rom skal være i poliklinikken eller dagområdet og hva er behovet for antall desinfeksjonsrom?
  • Hvilket konsept opp mot engangs- eller flergangsutstyr er det i sykehuset og avdelingen? Dette har konsekvenser for areal og utstyr i desinfeksjonsrommene
  • Hvilke UB-rom har nærhetsbehov til desinfeksjonsrommet? Avstander kan ha stor effekt på arbeidsflyt og aktivitet
  • Skal det være en- eller toromsløsning for desinfeksjonsrom?
  • Hva skal, og hva kan oppbevares på desinfeksjonsrommet?
  • Hvor skal utstyr til renhold oppbevares?