Logistikk
Logistikkløsninger har stor innvirkning på arbeidsflyt og ressursbruk internt på en avdeling eller enhet. Kartlegging, planlegging og valg av løsningskonsepter for logistikk bør derfor vurderes og planlegges tidlig i prosessen. Dette gjelder både ansatt-, pasient- og varelogistikk. Pasient- og ansattflyt for behandlingsprosessen vises denne figuren:

Pasientflyt beskrives detaljert i kapittel 4.1.
Ansattflyt
Ansattflyt er viktig å planlegge for at stråleenheten skal driftes effektivt. Man må finne et løsningskonsept som bygger oppunder enhetens arbeidsprosesser. Tverrfaglig arbeid er suksessfaktor for en stråleterapienhet og løsningskonseptet må underbygge nærhet mellom de arealene de ulike yrkesgruppene disponerer. Dette er for eksempel nærhet mellom verksted - behandlingsrom og doseplan - CT.
Vare- og avfallslogistikk
Forsyning av nødvendige varer i rett tid og mengde til stråleenheten, er viktig for at driften skal fungere. Ulike konsepter for vareforsyning har forskjellige konsekvenser for øvrige arealer i sykehuset og beslutning må derfor tas tidlig, helst i konseptfasens steg 1.
Stråleterapiavdelinger har behov for transport og påfyll av følgende varetyper:
- Kontrastvæske
- Forbruksvarer, herunder sterile medisinske forbruksvarer
- Håndklær, tøy og sengetøy og evt. litt pasienttøy – både rent og urent
- Avfall
Til informasjon er omfang av forbruksmateriell og tøy svært begrenset på en stråleterapienhet.
Det produseres dessuten lite generelt avfall, men avfallshåndtering må følge sykehusets avfallskonsept. Viktig å ta hensyn til at brukt personlig fikseringsutstyr kastes.
Tema til avklaring ved planlegging av en stråleterapienhet:
- Er forsyning organisert som «aktiv forsyning» med frekvente leveranser (en til flere ganger pr uke) fra sykehusets eller regionens sentrallager?
- Hvordan skal man lagre forbruksvarer i stråleavdelingen?
- Hvem fyller på?