Ekspedisjon
Ekspedisjonens funksjoner er: kontaktpunkt for pasienter, pårørende og andre, betjening av innkommende telefoner på dagtid, ev. planlegging av kontroller for pasientene etter utskriving, innkalling til timer og interne telefoner. Ekspedisjonene betjenes ofte av merkantilt personale eller helsesekretærer. Åpningstiden ved de fleste ekspedisjonene er innenfor normal arbeidstid. Det betyr at ekspedisjonene ofte er ubetjent på kveld og natt.
Dersom ekspedisjon velges bort, vil arbeidsstasjon nærmest heis og trapp fungere som henvendelsespunkt. Det vil forstyrre aktiviteten som normalt foregår her.
Spesielle krav til ekspedisjon er beskrevet i Standardromskatalogen.
Tema som bør drøftes
- Hvilke arbeidsoppgaver skal foregå i ekspedisjonen?
- Hvem skal ekspedisjonen betjene?
- Hvor skal ekspedisjonen plasseres i fht, heis, trapper, sengeområder?
- Hvor mange ekspedisjoner skal det være innenfor et sengeområde?
- Overlapping arbeidsoppgaver /funksjoner arbeidsstasjon og ekspedisjon?
- Nødvendig med venteareal ved ekspedisjon?
Arbeidsoppgaver og åpningstider for ekspedisjonen varierer fra sykehus til sykehus. Antall ansatte i ekspedisjonen er avhengig av hvor stort sengeområde som skal betjenes, hvilke oppgaver som skal utføres og hvordan arbeids-prosessene organiseres. Dette har betydning for størrelse og utforming av ekspedisjonen.
Plassering av ekspedisjonene ved inngangspartiet er praktisk både i forhold til arbeidsoppgaver som gjennomføres der, og i forhold til tilgjengelighet og intern trafikk av pasienter/pårørende/ansatte.
Anbefaling for ekspedisjon
- Behovet for ekspedisjon eller en annen type henvendelsespunkt må vurderes
- Det anbefales å plassere ekspedisjonene ved inngangspartiet til sengeområdet
- Størrelsen på ekspedisjonen må planlegges i henhold til antall ansatte som skal jobbe der og type arbeidsoppgaver som skal utføres
- Ekspedisjonene bør planlegges åpne og imøtekommende, og samtidig gi mulighet til å utføre konsentrasjonskrevende arbeid, for eksempel med et lukket rom bak eller ved siden av.