Kriterier for planlegging av en god nyfødtavdeling

I den nasjonale faglige retningslinjen Nasjonal faglig retningslinje for kompetanse og kvalitet i nyfødtintensivavdelinger, er det listet opp anbefalinger og krav med utgangspunkt i krav til forsvarlig virksomhet og krav til ledelse i spesialisthelsetjenesteloven, samt krav nedfelt i forskrift om internkontroll i helse- og omsorgstjenesten. Retningslinjen bygger også på kvalitetskrav til fødselsomsorgen.

I dette dokumentet er det forsøkt å oversette disse faglige kravene til krav til bygget. Nyfødtavdelingers utforming, og plassering av funksjoner og rom i forhold til hverandre skal understøtte en mest mulig effektiv og trygg pasientbehandling.

Kriterier (prosjektgruppens anbefaling) som bør oppfylles ved planlegging av nyfødtavdelinger i ikke-prioritert rekkefølge, er:

• Høyest mulig grad av pasientsikkerhet
  • Godt pasientmiljø. Herunder tilrettelegging for:
    • Nyfødtes behov for tidlig tilknytning med begge foreldre.
    • Nyfødtes endrede behov etter hvert som de vokser og utvikler seg.
    • Nyfødtes behov for et trygt fysisk miljø – støy, lys og temperatur.
  • Godt miljø for familie. Herunder:
    • Tilrettelegging for at foreldre kan være aktive deltakere i omsorgen for barnet sitt, gjennom undervisning og rom- og funksjonsplanlegging.
    • Støtte for familier til å samles og omgås hverandre.
    • Personvern generelt, herunder for familier med kritisk syke eller døende barn.
    • Fasiliteter for å støtte foreldreomsorg i forkant av utskrivning (rom i overgangsfase)
  • Godt arbeidsmiljø for personale, herunder tilrettelegging for:
    • Godt fysisk arbeidsmiljø og tilgang på lys.
    • God synsforbindelse med annet personale.
    • God tilgang til, og observasjonsmuligheter av, pasienter.
    • Tverrfaglig diagnostikk og behandling.
    • Virksomhetsutvikling og organisasjonsendringer
    • Hensiktsmessig informasjonsteknologi og kommunikasjonssystemer.
    • Fasiliteter for videreutdanning og trening.
    • Hensiktsmessig støtteareal, arbeidsstasjoner og ansatt-fasiliteter.
  • Rasjonell logistikk og pasientflyt
  • Effektiv forsyning av legemidler, forbruksvarer, utstyr, senger, mat, avfall o.l.
  • Optimal ressursutnyttelse av rom, personell og utstyr