Sammendrag

Dokumentet er ment som et verktøy som skal bidra til kunnskapsbasert planlegging av en stråleterapienhet og gjelder både for etablering av nye sentre og ved ombygging/utvidelse av eksisterende sentre. Dokumentets ambisjon er å gi en felles forståelse om hva planlegging av en stråleterapienhet krever. Ved bruk av kunnskapsbasert erfaring og tilgjengelig forskning er målet å få gode stråleterapienheter samt å redusere tidsbruk og kostnad i planlegging- og gjennomføringsfasen.

Dokumentet bygger på forskrifter, veiledere og internasjonale retningslinjer, erfaringsbasert kunnskap fra etablerte stråleterapienheter, pasienter og utstyrsleverandører, samt trender og forventet utvikling.

Kunnskapsgrunnlaget skal oppdateres når endring i lov og forskrift tilsier det, etter innspill fra pågående prosjekter eller ved evaluering av nye byggeprosjekter.

Hensikt
I del 1 beskrives hva stråleterapi som behandlingsform er, hvordan en stråleterapienhet er organisert og bygd opp, samt omfanget av stråleterapi i Norge.

Målgruppen dokumentet er laget for er de som er involvert i planlegging av stråleterapisentre i nye prosjekt, ombygging eller påbygg.

I metodekapittelet beskrives kildene dette kunnskapsgrunnlaget bygger på, men også en kritisk vurdering av et evidensbasert kunnskapsbegrep innen arkitektur og design.

Kunnskapsgrunnlag

Del II viser til en rekke lover og forskrifter og øvrige føringer som stiller krav til sykehusplanlegging og sykehus som skal benytte ioniserende stråling. Her omtales også aktivitets- framskriving- og kapasitetstall for stråleterapi i Norge.

Videre beskrives behandlingsregimer samt utviklingstrender innen behandling, utstyr og helsefremmende design. Kapitlet avsluttes med en litteraturoppsummering gjeldende utforming og plassering av en stråleterapienhet i sykehus.

Planlegging av stråleterapienheter
I del III beskriver alt fra overordnet planlegging til detaljert utforming av stråleterapienheter. Her beskrives også oppgaver rommene skal ivareta, utstyr som skal installeres og til slutt arealbehov for hvert rom.

Dokumentet presenterer temaer som bør drøftes ved utforming av stråleterapienheter; som størrelse, plassering av rom, gangavstander og oversikt; og det gis anbefalinger basert på erfaring fra etablerte stråleterapienheter, støttet av litteratur og forskning.

Eksempler fra både norske og internasjonale stråleenheter beskrives og gode eksempler benyttes gjennom dokumentet.

Til slutt vises plantegninger fra stråleterapienheter ved ulike sykehus både i drift og under planlegging og bygging.

Anbefalinger

Anbefalinger for utforming av stråleterapienheter

Planlegging av stråleterapienheter krever særlig kompetanse og kunnskap, og det er mange vurderinger og hensyn som må ivaretas for å oppnå gode og effektive enheter. Det anbefales at hele dokumentet gjennomgås for tilegning av tilstrekkelig kunnskap som underlag for riktig dimensjonering og prosjektering av funksjonsområdet.

Overordnet må det foretas framskrivninger som ivaretar demografisk utvikling.

Videre skal følgende temaer avklares:

1. Driftsmodell må fastsettes før prosjektering:
  • Hvordan skal stråleterapienheten organiseres for å gi god og effektiv ansatt- og pasientflyt?
  • Skal det være samdrift med andre nærliggende enheter som poliklinikk og dagområde, eller andre funksjoner?

1. Plassering av Stråleterapienheten
  • Som en del av sykehusbygget eller i et frittstående/eget bygg?

1. Størrelse på enheten:
  • Hvor mange strålemaskiner og bunkere skal det planlegges for?
  • Skal det være maze (inngangslabyrint) eller stråleskjermet dør inn til strålebunkerne?
  • Skal det planlegges for framtidig mulighet for utvidelse?

Utforming av enhetene bør ivareta gode løsninger for bl.a.:

• Adkomst, veifinning og mottak
  • Gangavstander for pasienter og ansatte
  • Oversikt, og mulighet for samhandling
  • Dagslys, utsyn og innsynskjerming
  • Plassering av nødvendige støtterom for en velfungerende stråleterapienhet
  • Ventesoner
  • Ivaretakelse av konfidensialitet
  • Smittevern
  • Helsefremmende design for pasienter og ansatte