1A.12 Intermediær

Område med overvåkingsplasser der pasienter med spesielle overvåkingsbehov får behandling og pleie (inklusiv støtterom). Benevnes i noen sammenhenger som "step-down". Er ofte samlokalisert med intensiv. Kan også være lokalisert som en avgrenset del av et sengeområde eller som en egen enhet, for eksempel hjerteovervåking. Omfatter ikke oppvåkningsplasser etter tyngre kirurgi. Disse klassifiseres under delfunksjon 2A.7 Oppvåkning. Må ikke forveksles med begrepet intermediærplasser tilknyttet kommunehelsetjenesten.

Funksjon for Intensiv og Intermediær er beskrevet i "Kunnskapsgrunnlag for planlegging av intensiv og overvåkingsområdet i sykehus". Kunnskapsgrunnlaget kan leses i sin helhet under 1A.6 Intensiv.

• Kunnskapsgrunnlag for planlegging av intensiv og overvåkingsområdet i sykehus

Webinar fra Sykehusbygg HF 12.01.2024