3.4 Laboratoriemedisin

Laboratoriefunksjon som inkluderer prøvetaking og analyser både innenfor medisinsk biokjemi, patologi, medisinsk genetikk og mikrobiologi. Inneholder også laboratorier for immunologiske analyser.Funksjonen er ofte sentralisert, men har av og til desentrale enheter i eller ved kliniske funksjoner som for eksempel akuttmottak. Medisinsk genetikk og prøvetakingsenheter kan av og til være samlokalisert med poliklinikker.Omfatter også sykehushygiene i mange sykehus. Dersom det ikke er egen enhet for mikrobiologi og kun kontor for f.eks. hygienesykepleier, skal disse klassifiseres under 5.4 Sentraladministrasjon. Funksjonen omfatter også oppbevaring av lik, obduksjon og disseksjon. Omfatter ikke rom til undervisning og forskning. Disse klassifiseres under en av delfunksjonene under 8. Undervisning og forskning.Omfatter ikke kapell, som klassifiseres under 7.7 Livsynsrom.