Eksempler

Akershus universitetssykehus, Ahus - bildediagnostikk (2008)

Akershus universitetssykehus HF - Nordbyhagen

Bildediagnostikk, Ny Storbylegevakt i Oslo

Oslo kommune

2A.11 Radiologi

Bildediagnostikk, Sjukehuset i Nordmøre og Romsdal - SNR 2024 (2025)

Helse Møre og Romsdal HF - Hjelset

2A.11 Radiologi

Mottaksmodell ved Haukeland universitetssjukehus – bildediagnostikk (1998)

Helse Bergen HF - Haukeland universitetssjukehus

2A.11 Radiologi

Nytt Sykehus i Drammen - billeddiagnostikk (2025)

Vestre Viken HF - Drammen sykehus

2A.11 Radiologi

Sykehuset Østfold, Kalnes - bildeddiagnostikk (2015)

Sykehuset Østfold HF - Kalnes

2A.11 Radiologi

Mottaksmodell ved Haukeland universitetssjukehus – bildediagnostikk (1998)

Helse Bergen HF - Haukeland universitetssjukehus

2A.11 Radiologi

Det er ingen skisser for dette området, i dette dokumentet.

Bildediagnostikk i Mottaksklinikken er beskrevet av avdelingsdirektør ved Radiologisk avdeling, Haukeland universitetssjukehus, Aslak Aslaksen:

«Mottaksklinikken er et akutt «lokalsykehus» lokalisert omkring akutt mottak i Sentralblokka på Haukeland universitetssjukehus. Mottaksklinikken består av akutt mottak med regionalt traumemottak, en observasjonspost og to utredningsposter. Radiologisk avdeling driver en liten enhet nær opp mot traumemottaket, med en avansert CT-maskin, to generelle labber og en ultralydlab. CT, en generell lab og en ultralydlab betjener akutte innkomne pasienter og en generell lab betjener resten av sykehuset med akutte undersøkelser. Bevisst valgte man å ikke ha MR eller en intervensjonsstue i akutt mottak. Disse er lokalisert ca. 50-100 m unna i Radiologisk avdelings sentralenhet. Enheten en betjent 24/7 og representerer avdelingens eksterne vaktberedskap dag og ettermiddag og avdelingens totale beredskap på natt. Plassering av labene har vist seg svært effektiv i behandling av akutte tilstander som slag og traumer og de ansatte opplever arbeidsplassen som spennende og interessant, men meget travel. Generell lab og CT har felles manøverrom. Dette gir som fordel at radiografer kan være fleksible og hjelpe hverandre, men det kan også gi en del forstyrrelser og støy, spesielt av annet personale ved store traumer. Granskningsrommet for leger ligger vegg i vegg med manøverrommet. Dette er en fordel når det gjelder kommunikasjon, men skaper problemer med mangel på arbeidsro for leger. Granskningsrommet ligger mellom manøverrom og traumestuen. En har forsøkt å skaffe et mer hensiktsmessig granskningsrom for leger uten å lykkes. Alt i alt har bildediagnostikk i nær tilknytning til akuttmottak vært en suksess på Haukeland universitetssjukehus.»

—Avdelingsdirektør ved Radiologisk avdeling, Haukeland universitetssjukehus, Aslak Aslaksen ,