Metode kunnskapsinnhenting
Til info: Henvisninger/informasjon vil bli lagt til referanser i dette området.
Funksjonsplanleggere, arkitekter, rådgivere, prosjektledere m.fl. møter økte krav til at beslutninger om løsninger og utforming av sykehusarealer er basert på forskning, og man kan få spørsmål om et konkret løsningsforslag er forskningsbasert og pålitelig.
Et sykehusbygg er en kompleks helhet med en rekke sammenvevde funksjoner og egenskaper. En utfordring i helse- og sykehusforskning er at mange ulike variabler kan virke inn på fenomenet eller området som skal undersøkes. Det er derfor vesentlig å kjenne til hva som har støtte i forskningen og i hvilken grad resultater eller funn er relevante for den aktuelle løsningen i bygget.
Kunnskapsgrunnlaget for planlegging av poliklinikk og dagområder er utarbeidet på bakgrunn av en metodikk som kombinerer flere kilder. Dette er forskningsbasert kunnskap, erfaringsbasert kunnskap og brukernes opplevelser. Disse er beskrevet nedenfor.
Forskningsbasert kunnskap
Forskningsbasert kunnskap er utviklet ved bruk av både kvantitative og kvalitative metoder. Kvantitativ metode brukes ved innsamling og analyse av kvantitative data (som oftest tall), finne årsak – virkning og måle effekt av tiltak. Kvantitative metoder kan for eksempel benyttes i forbindelse med undersøkelser av årsaker til fallulykker eller smittespredning, samt statistikk knyttet til gangavstander i sykehus.
Hensikten med kvalitativ forskning er å oppnå dybdekunnskap og helhetlig forståelse av spesifikke kontekster. Dette kan skje gjennom individuelle intervjuer, fokusgruppeintervju, dokumentstudier eller observasjon. Man får innsikt i erfaringer, for eksempel kunnskap om helsepersonell og pasienters synspunkt knyttet til plassering, utforming, ventearealer og logistikkløsninger i en poliklinikk eller dagområde.
Historisk sett har det vært diskusjoner om hva som gir pålitelig kunnskap. Dette har vært knyttet til bruk av kvalitative og kvantitative metoder, der kvantitative forskningsresultater ofte har blitt mer vektlagt enn de kvalitative. Ifølge Malterud (2021), trenger vi imidlertid ikke lenger omfattende argumenter for å legitimere bruken av kvalitative metoder, og i dag benyttes også gjerne en kombinasjon av metodene (Lappegaard 2017).
Å belyse virkeligheten ut fra ulike ståsteder bidrar til å styrke kunnskapsgrunnlaget. Når man skal samle og analysere data om komplekse forhold og mangfoldet i helsetjenesten, er det hensiktsmessig å kombinere flere metoder eller perspektiv (triangulering). Dette gjelder for eksempel hvordan innflytting i et nytt sykehus påvirker pasienter, personell og kostnader. I en studie ble blant annet statistikk (fall, medikamentfeil, infeksjoner, beleggsprosent, liggetid, bemanning mm.) benyttet sammen med observasjoner og intervju av pasienter og personell (Maben et al. 2015).
Kombinasjonen av flere metoder er også i samsvar med de regionale helseforetakenes rapport «Evaluering av sykehusbyggprosjekter» (2018), og metodene som benyttes i de forskningsbaserte evalueringsrapportene utarbeidet av Sykehusbygg HF. I tillegg hentes data fra ulike kilder, involverer flere forskere og flere teoretiske perspektiv (jf. Malterud 2021).
Kunnskapsbasert praksis
Kunnskapsbasert praksis er rettet mot praksis i helsetjenesten, og betyr å ta faglige avgjørelser basert på systematisk innhentet forskningsbasert kunnskap, erfaringsbasert kunnskap og pasientens (brukernes) ønsker og behov i en gitt situasjon (Helsebiblioteket 2021).
Formålet med Kunnskapsbasert praksis er å styrke beslutningsgrunnlaget og bevisstgjøre hvor kunnskapen hentes fra, dvs. reflektere over hvilke kunnskapskilder som ligger til grunn for handlinger og valg. Trinnene i kunnskapsbasert praksis er (kunnskapsbasertpraksis.no):
- Refleksjon over egen praksis
- Spørsmålsformulering
- Finne forskningsbasert kunnskap (litteratursøk)
- Kritisk vurdere forskningen (vurdere metode, resultat og overførbarhet)
- Anvende forskningsbasert kunnskap med erfaringsbasert kunnskap og brukerens behov
- Evaluere egen praksis
Evidensbasert design (EBD)
Evidensbasert design (EBD) er rettet mot utforming av sykehus og andre lokaler for behandling, pleie og omsorg. I rapporten fra Chalmers’ Centrum för vårdens arkitektur, «EBD 2020 – Evidensbaserad Design», fremheves betydningen av forskning og kunnskap om lokalenes effekt, og hvordan utforming av bygg og virksomhet (drift) påvirker hverandre.
EBD forstås som en kritisk og reflekterende prosess hvor beslutninger om utforming av lokaler er basert på den beste tilgjengelige kunnskapen i form av analyser (vitenskapelig kunnskap), erfaringer og brukernes opplevelser. Ifølge rapporten er det viktig å merke seg at aktører i en designprosess må veie forskningsresultater og dokumentert erfaring opp mot de lokale forholdene.
Kunnskapsbasert praksis og EBD benytter en metodikk med flere aspekter, forskningsbasert kunnskap, erfaringsbasert kunnskap, brukerkunnskap og kontekst. Dette kunnskapsgrunnlaget tar utgangspunkt i, og bygger på, denne metodikken, i tillegg til lover, forskrifter og styrende dokumenter.
Kilder
Kunnskapsgrunnlaget er sammensatt av et bredt utvalg av kilder presentert. Lov, forskrift og styrende dokumenter er presentert først, og forstått som politiske og juridiske føringer. Her er det en lang rekke pålegg og styringssignaler som direkte og indirekte påvirker sykehusbygging, og det er søkt å relatere disse til vårt hovedtema – planlegging og utforming av poliklinikk og dagområder i sykehus.
Som nevnt er det, fra ulike fagområder, et stort og voksende tilfang av publisert kunnskap som omhandler behandlingsmiljøer. Utvalg og fremstilling av dette materialet er i stor grad basert på systematiske kunnskapsoppsummeringer fra Centrum för vårdens arkitektur, Chalmers publisert i hhv. 2012 (EBD 1.0) og 2021 (EBD 2020).Disse er underlagt en protokoll fra SBU (Statens beredning för medicinsk och social utvärdering) med retningslinjer for systematiske litteraturstudier, og har definert følgende PICO:
- P (Populasjon, utvalg)
Voksne og barn i et behandlingsmiljø. Pårørende og personale. - I (Intervensjon)
Påvirkning av det fysiske miljøet på pasienter, pårørende og personale. - C (Kontrollgruppe)
Sjelden relevant ettersom alle typer studier (tverrsnitt, eksperiment og beskrivende) er inkludert. - O (Outcome, resultat)
Kvantitative og kvalitative resultat som knytter seg til det fysiske miljøet.
Tilsvarende har Sykehusbygg HF gjennomført litteratursøk rettet mot poliklinikk og dagområder i sykehus. Søket var avgrenset med tidslinje fra 2012 og nyere med unntak av en relevant studie publisert i 2008. Med definerte søkeord ga søket flere hundre treff som ble filtrert etter relevans ned 24 artikler som er analyserte.
Totalt er det oppsummert forskning fra 35 kilder, herav 24 er forskningsartikler i de ulike vitenskapelige databaser. I tillegg til artikler har det vært brukt 11 andre kunnskapskilder som rapporter, bøker og nettressurser.
Kunnskapsgrunnlaget viser i tillegg til relevante veiledere, referanseprosjekter, evalueringer av sykehus, konsept- og designdokumenter som omhandler planlegging av poliklinikk- og dagområder i sykehus.
Kunnskapsgrunnlaget som er beskrevet er gjenstand for drøftinger og anbefalinger videre. Kunnskapsoppsummering om poliklinikk og dagområder vil bli oppdatert og være tilgjengelig på Sykehusbygg HF sin hjemmeside, Kunnskapsbanken.