Kriterier for planlegging av et godt akuttmottak

I den nasjonale faglige retningslinjen Faglige og organisatoriske kvalitetskrav for somatisk akuttmottak er det listet opp anbefalinger og krav med utgangspunkt i krav til forsvarlig virksomhet og krav til ledelse i spesialisthelsetjenesteloven, samt krav nedfelt i forskrift om internkontroll i helse- og omsorgstjenesten.

I dette konseptprogrammet er det forsøkt å oversette disse faglige kravene til krav til bygget. Akuttmottakets utforming, plassering av funksjoner og rom i forhold til hverandre skal understøtte en mest mulig effektiv og trygg pasientgjennomstrømning, slik at pasienter raskt kan avklares og flyttes til rett omsorgsnivå/avdeling, eller utskrives.

Kriterier som etter prosjektgruppens anbefalinger bør oppfylles ved planlegging av akuttmottak i ikke-prioritert rekkefølge, er

• Høyest mulig pasientsikkerhet
  • Rasjonell logistikk og pasientflyt
  • Optimal ressursutnyttelse av rom, personell og utstyr
  • Tilrettelegge for tverrfaglig diagnostikk og behandling
  • Tilrettelegge for virksomhetsutvikling og organisasjonsendringer
  • Godt pasientmiljø
  • Godt arbeidsmiljø for personale, herunder ivaretakelse av sikkerhetsaspektet
  • Effektiv forsyning av legemidler, forbruksvarer, utstyr, senger, mat, avfall o.l.

Bygget skal planlegges ut fra krav til

1. Pasientsikkerhet
  2. Smittevern
  3. HMS
  4. Funksjonalitet
  5. Logistikk – pasientflyt, ansatte- og vareflyt
  6. Fleksibilitet og generalitet

Multiconsult benytter følgende definisjoner:

Fleksibilitet
Frihet til planendring innen samme funksjon, dvs. til å reorganisere bruksarealet (unntatt bæresystem/kjerner). Dette bidrar til endring av arealegenskapene.
Generalitet
Fleksibilitet samt frihet til endret funksjon, dvs. endrede krav til nyttelaster, brannsikring etc.
Elastisitet
Mulighet for økning eller reduksjon av areal i horisontal retning (tilbygg) eller vertikal retning (påbygg).

Som eksempel vil det være ønskelig å programmere og bygge rom som gir mulighet til å kunne benyttes til flere formål ved behov (for eksempel sengerom, poliklinikkrom, intensiv, tung overvåking mm). Disse arealene må ha en generell romstørrelse som ivaretar flere funksjoner, arealet må ivareta krav til brann/nyttelast for flere funksjoner og lett kunne tilpasses dette ved enkle grep. Erfaringene fra Covid-19 peker nettopp på behovet for generelle romtyper som lett kan transformeres til ulike funksjoner.

Alle tre begrepene gir konsekvenser for investeringskostnadene og må defineres i forkant av eier.