Lokalisering av akuttmottak

Faktorer som påvirker valg og plassering på tomt mht. beredskap og forsvarlighet:

  1. Tilgjengelighet for akuttransport med bil-, luft (helikopter) og ev. båtambulanse.
  2. Stabil vei og adkomst
  3. Nærhet og stabile forhold for helikopterlandingsplass
  4. Støy, vindtrykk og vibrasjoner fra helikopter
  5. Areal til massetilstrømning og sanering

Erfaringer fra pandemien Covid-19 viser betydningen av muligheten for raskt å utvide tilgjengelig mottaksareal under denne type massehendelser ved å koble på/etablere midlertidige installasjoner i telt, containere eller andre former for provisorier i umiddelbar nærhet av eksisterende mottaksarealer.

Faktorer som påvirker fysisk plassering i sykehus:

  • Atkomst for bilambulanser og helikopter, dvs. bakkeplan mht. bilambulanse. Helikopter kan plasseres på bakkeplan, på tak (eks. St. Olav, Bodø) eller utbygg (eks. Ullevål, Tromsø).
  • Nærhet mellom helikopterlandingsplass og akuttinngang. Innflyvingstraseer for helikopter må kartlegges tidlig i planleggingsfasen, da det gir føringer for plassering av helikopterlandingsplass
  • Lokalisering av akuttmottak er av betydning for logistikken i hele sykehuset. Dersom det skal være direkte inngang til enerom/isolat fra bakkenivå, vil det påvirke mulig bygningsmessig utforming.
  • Nærhet til bildediagnostikk og tilgang på prøvetaking reduserer pasientbevegelser inn i sykehuset før smittestatus er avklart, og gir bedre logistikk og drift for akuttmottaket. Dette henger sammen med valg av logistikkløsning og organisering. For laboratorietjenesten kan dette løses gjennom f.eks. rørpost eller annen type transport til analysehall.
  1. Nærhet til andre fagområder som for eksempel bildediagnostikk, intensiv, operasjonsstuer o.l., må planlegges. Nærhet vil bl.a. avhenge av sykehusets størrelse og byggets form
  2. Dersom bildediagnostikk plasseres i eller nært akuttmottak må de krav som gjelder for utstyr innenfor bildediagnostikk hensyntas, se Konseptprogram for bildediagnostikk

Utvidelsesmulighet på sikt må være til stede, og beskrives i planleggingen. Akuttmottak bør legges mot ytterkant i bygget med vekstmuligheter for å ivareta økninger i pasienttilstrømming og endret driftsmodell på sikt. En senere utvidelse må i tillegg ivareta god logistikk i fht. andre funksjoner, samt sikre rask og trygg atkomst for ambulansetjenesten.

Akuttmottakets plassering ved St. Olav ble styrt av innflyvingstrase for helikopter. Akuttmottaket ble derfor plassert ved elva, på motsatt side av hovedadkomst til sykehuset. Dette har medført at alle bilambulanser må kjøre gjennom hele sykehusområdet for å avlevere pasient til akuttmottaket. Risiko for trafikkulykker og påkjørsel er til stede, og det har også vært tilfeller hvor bilambulanse har blitt forsinket pga. stor trafikk/kø.

Evaluering av Sykehuset Østfold, Kalnes viser at den planlagte adkomsten (innkjøring) for ambulanser gir forsinkelser, da ambulansene blir hindret av annen trafikk med kødannelse som resultat.

Andre faktorer som må drøftes, er:

  • Areal til massetilstrømning utenfor akuttmottak
  • Areal til evt. sanering må være tilgjengelig ved akuttmottak
  • Tilstrekkelig areal for antall oppstillingsplasser for bilambulanser, samt ivaretakelse av kjøremønster for bilambulanser
  • Tilstrekkelig areal for antall oppstillingsplasser for andre utrykningskjøretøy
  • Hvordan unngå kryssende trafikk med annen transport inn til sykehuset, herunder varetransport, persontrafikk, busser o.l.