Rom til Helikopterlandings offiser (HLO)

I tilknytning til helikopterlandingsplassen må det etableres et rom med plass til utstyr for brann og redning og medisinsk transport (HLO rom)

Størrelse på tilknyttede heiser og trapper til HLO rom for videretransport av pasient, må dimensjoneres i henhold til krav til akuttransport.

Utstyr for brann og redning i HLO-rom

Styrepanel for utløsning og ev. styring av skumslukkeanlegg.

2 stk. 50 kg mobile pulverapparat og 2 stk. 20 kg mobile CO2 apparat.

Det må avsettes plass til båre (kan være vegghengt)

Skap til utstyr for brannmannskap som beskrevet i Veiledning til BSL E 4-4 punkt 7.4.1 og 7.4.2.

Utstyr til transport av bårepasient i mottaksrom

HLO-rom må ha plass til båreunderstell for helikopterets båre. Det må avklares om det er behov for flere typer båreunderstell, for forskjellige helikoptertyper med forskjellige type bårer.

Det bør også vurderes om det bør settes av plass til en ferdig rengjort og utstyrt båre i venterommet, for raskere klargjøring av helikopteret. Dette avklares i medvirkningsmøte med sykehuset.

Annet utstyr i HLO-rom

Det må avklares behov for et skap med diverse medisinsk forbruksmateriell til helikopteret, samt rengjøringsutstyr.

Det må avklares behov plass til oksygenflasker.

Det må også avklares behov for en hylle eller bord for diverse utstyr, loggbøker ev. datautstyr, dvs. med behov for datauttak og strømuttak.

Det må avklares behov for utslagsvask.