Innledning

Luftambulansetjenesten og redningshelikoptertjenesten er en viktig del av den akuttmedisinske beredskapen utenfor sykehus. Samarbeidet i hele denne kjeden er avgjørende for å berge liv og helse. Kommunal legevakt, AMK- sentralene, bil-båt- og luftambulansene, samt akuttmottak/traumeteam i sykehus må alle spille på lag (Luftambulansetjenesten)

Sykehusbygg HF skal etter føringer fra regionale helseforetak (RHF) og helseforetak (HF) sørge for at det utredes behov og løsninger for helikopterlandingsplass når nye sykehus skal planlegges.

Hensikten med dette kunnskapsgrunnlaget er å gi veiledning i hvordan en helikopterplass skal utredes og planlegges, med eksempler fra bygde helikopterlandingsplasser ved sykehus i Norge.

Spesielle forhold det må tas hensyn til ved planlegging av landingsplasser for nytt redningshelikopter SAR Queen (AW101) er beskrevet i eget kapittel.