Lovverk/krav

Prosjektet må gjøre seg kjent med gjeldende lovverk.

Luftfartsloven og tilhørende forskrifter er gitt ut som:

"Bestemmelser for Sivil Luftfart (BSL)".

BSL regulerer blant annet krav til konsesjon, godkjenning og utforming av helikopterlandingsplasser i Norge.

Landingsplass ved et sykehus er en tilrettelagt landingsplass og er konsesjonspliktig, uavhengig av antall landinger på plassen. Helikopterlandingsplasser ved norske sykehus er for privat bruk og til medisinske transporter.

I tillegg til konsesjon kreves det en teknisk og operativ godkjenning av landingsplassen. En veiledning til søknad om konsesjon finnes på Luftfartstilsynets nettsider.

Viktige forskrifter er

Forskrift om konsesjon for landingsplasser (BSL E 1-1)

Lov om luftfart (luftfartsloven) av 11. juni 1993 nr. 101, kapittel VII B om konsesjon

Forskrift om krav til teknisk/operativ godkjenning av flyplasser

Forskrift om utforming av små helikopterplasser BSL E 3-6

Forskrift om bakketjeneste ved flyplasser BSL E 4-1

Forskrift om brann og redning BSL E 4-4

Der hvor det norske regelverket ikke er dekkene må det gjøres avklaringer mot internasjonalt regelverk. Dette gjelder spesielt for eleverte helikopterplasser og har betydning for punktlaster, støtlast/ulykkes last og krav til rømningsveier.

Helikopterlandingsplasser hvor AW139 og AW101 skal lande, helikoptre med kapasitet til mer enn 10 passasjerer, skal ha et skumslukkingsanlegg i henhold til stor helikopterlandingsplass i BSL E 4-4.

Forskrift om brann og redning BSL E 4-4 beskriver kun krav til et manuelt system for slukking av brann (slukking med håndholdt brannslange). Sykehusbygg har i møte med Luftfartstilsynet i mars 2024 avklart at for et stasjonært slukkesystem (slukking med skumkanoner eller dyser) skal internasjonal ICAO standard Annex 14 Vol II Heliports legges til grunn for dimensjonering. Luftfartstilsynet har også meddelt i samme møte at Annex 14 Vol II Heliports skal legges til grunn for dimensjonering av et manuelt slukkesystem. Dette kunnskapsgrunnlaget er basert på at et slikt skumslukkingsanlegg skal installeres.
Luftfartstilsynet har i 2023 varslet at de jobber med å tilpasse norsk regelverk til internasjonale standarder. Inntil regelverket er oppdatert formelt må flyplasseier/utbyggingsorganisasjonen få Luftfartstilsynets godkjennelse for eventuelle avvik fra BSL-regelverket. Slik godkjenning kan formelt skje ved teknisk og operativ godkjenning, men bør avklares med Luftfartstilsynet tidlig i planleggingen.

Forhold som kan medføre behov for avvikshåndtering er:

1. Størrelse på landingsområdet (FATO) – kan være aktuelt for nytt redningshelikopter SAR Queen
  2. Krav til sikkerhetsområde rundt FATO – avvik fra krav til bæreevne
  3. Settingspunktsirkel - Forsvaret har anbefalt at dette påføres helikopterdekket. Avvik fra krav om at settingspunkt ikke skal påføres for helikopterlandingsplasser som "kun skal benyttes til medisinske formål".