Forslag til å optimalisere drift og kapasitet

I dette kapitlet beskrives forslag som kan bidra til å bedre drift og kapasitet for poliklinikk- og dagområder. Her er det særlig lagt vekt på at helsepersonell skal ha gode forutsigbare arbeidsdager med tilgang til UB-rom og arbeidsplasser samt at ansatte har forutsetninger for å lære seg ny teknologi i trygge rammer.

Drøft - Forslag til å optimalisere drift og kapasitet

Drift og organisering:

  • Vurdere hva realistiske mål for utnyttelsesgraden av poliklinikkene og dagområdene er for sykehuset:
    • Skal det være 6, 8 eller 10 timer utnyttelsesgrad?
    • Hvilke tiltak bør gjøres for å oppnå ønsket utnyttelsesgrad?
  • Effektiv drift av poliklinikk- og dagområder krever tett på ledelse med høy kunnskap om planlegging og logistikk. Særlig i store poliklinikker er dette viktig. Plassering av kontorer til administrasjon bør ligge nær de kliniske enhetene.
  • For å oppnå gevinster av nye prosedyrer eller teknologi /digitale verktøy bør det være plass og settes av tid for trygg opplæring av medarbeiderne.
  • Vurdere å behovsstyre tilgang og bruksrett av poliklinikkrommene til de enkelte fagområder med regelmessig gjennomgang, f.eks. årlig, av aktiviteten.
  • Ved større endringer i driftsmodell bør det vurderes å gjennomføre en OU-prosess
  • Sikre at kommunikasjon om endringer i virksomheten eller prosedyrer når ut til alle interessenter
  • Vurdere utvidet åpningstid
  • Vurdere ‘overbooking’ tilsvarende pasientavlyste timer

Digitale verktøy:

  • Ta i bruk bookingsystem for planlegging og fordeling av UB-rommene med lett tilgang til oversikt for behandlerne.
  • Sikre gode systemer for å informere og minne pasientene på timeavtaler

De fysiske rommene:

  • Vurdere om UB-rommene skal innredes både til fysisk oppmøte og til telefon- /videokonsultasjoner:
    • For små sykehus/mindre fagområder kan det være mest effektivt å ha en timebok med både oppmøtepasienter og digitale konsultasjoner.
    • For store poliklinikker kan man enklere fylle hele dager med videokonsultasjoner, og her kan det være et rasjonale å bruke spesialinnredede kontorer til dette.

For å korte ned tiden per pasient, kan man ha flere polikliniske rom til rådighet, slik at prosedyrer kan gjennomføres med kort intervall mellom pasienter, og slik at det er rom til samtale med pasienter, brukere og pårørende slik at taushetsplikten og personvernet overholdes.

Fra utredningen Fellesskapets sykehus – Styring, finansiering samhandling og ledelse, NOU 2023

Behov for fremtiden

I tillegg til ovenstående forslag er det flere systemer som kunne utvikles for å få til en bedre utnyttelse og effektivitet av poliklinikker og dagområder:

  • Få utviklet trygg digital kommunikasjon mellom helsesekretærer og pasienter om timeavtaler.
  • Digital pasientstyrt timebooking for bestilling og avbestilling av timer
  • Få utviklet integrasjon mellom systemene for pasientbehandling/timebøkene, arbeidsplanene for helsepersonellet og UB-rommene vil være en stor hjelp for å få oppnå bedre drift.
Illustrasjon på planleggingssystemer for poliklinikk- og dagområderKilde: Sykehusbygg HF

Poliklinikkene og dagområdene Nyt Hospital Nordsjælland, Danmark (2026)

Nyt Hospital Nord-Sjælland, Hillerød, Danmark - Hillerød, Danmark

2A.10 Poliklinikk