Anbefalinger
Anbefalinger
I evalueringen av UNN Tromsø, herunder Pasienthotell, A-fløya og PET-senteret er det identifisert løsninger som fungerer godt og som kan benyttes i nye sykehusprosjekter, og noen løsninger som kan forbedres. Resultatene fra evalueringen er bakgrunnen for læringspunkt for nye prosjekter som presenteres nedenfor. Hvert enkelt sykehusprosjekt må imidlertid gjøre egne vurderinger og prioriteringer ut fra eksisterende kunnskap, mål og rammer.
Skilting – finne veien
Bygningsmessige virkemidler og god skilting er viktig for at pasienter og pårørende skal finne fram i sykehuset. Spesialkompetanse innenfor «veifinning» bør inngå i prosjektene.
Innsjekking og betaling i automat fungerer godt forutsatt at de tekniske løsningene er på plass ved innflytting.
Tilgjengelighet, skjerming og konfidensialitet
Ekspedisjon, skranke
Det bør legges til rette for en ekspedisjon som er tilgjengelig og samtidig ivaretar informasjon, taushetsplikt og eventuelt konsentrasjonsarbeid. Prosjektene må kartlegge hvilke oppgaver som skal utføres i ekspedisjonsområdet. Dette er avgjørende for utforming av arealet i åpen del (skranke) og lukket del av ekspedisjonen.
Venteområder for pasientene bør legge til rette for å sitte skjermet fra innsyn utenfra og «trafikk», mulighet for å følge med på når det er deres tur samt tilgang til mat og drikke.
Arbeidsstasjon
Planlegging og bygging må sikre oversikt og nærhet mellom arbeidsstasjon og sengerom/senger og kolleger. Det må vurderes hvordan åpen og lukket del skal bygges for å ivareta tilgjengelighet, samarbeid, møter, konsentrasjonsarbeid, dokumentasjon og konfidensielle samtaler. Tilgjengelige plasser til leger kan vurderes for å understøtte samarbeid og nærhet til pasienter og pårørende.
Når det gjelder intensivområder, er arbeidsstasjonen i hovedsak en arbeidsplass, og det er viktig med god oversikt over kolleger og gode siktlinjer mellom arbeidsstasjon og sengerom.
Undersøkelser, forberedelse og oppvåkning
Undersøkelses-/behandlingsrom samt områder for forberedelser til operasjon og oppvåkning må legge til rette for skjerming av samtaler og innsyn.
Logistikk
Prosjektene må tilrettelegge for god person- og vareflyt for å oppnå mest mulig effektiv drift for alle fagområder.
Undersøkelses-/behandlingsområder og diagnostikk
Undersøkelses-/behandlingsrom (UB-rom), operasjonsstuer, laboratorieområder og nukleærmedisin
UB-rom og operasjonsstuer bør så langt det er mulig være generelle og fleksible slik at de kan benyttes av flere fagområder og møte utvikling og endringer i framtida. Samtidig må UB-rom, operasjonsstuer, rom i laboratorieområder og nukleærmedisin tilrettelegges for fagområdet. Dette innebærer å hensynta arealbehov (antall personer, utstyr), ventilasjon, renhet, lyddemping, toalett, behov for dagslys og skjerming for innsyn.
Når det gjelder fagspesifikt utstyr som ikke er i bruk, bør det lagres og være lett tilgjengelig.
Det er behov for mer kunnskap om logistikk knyttet til kirurgi – skal det være adskilte enheter for dag- og døgnkirurgi eller blandingsdrift?
Intensiv
Det bør tilrettelegges for samarbeid mellom helsepersonell i ensengsrom i intensivavdelinger slik at ansatte opplever faglig trygghet og støtte. Det betyr at plassering og størrelse på skyvedør og vindu mellom rommene må være slik at sykepleiere har mulighet for samarbeid, observere hverandres pasienter og kunne avløse hverandre. Det betyr videre at prosjektene må vurdere størrelse på dører, vindu, glassing og persienner i tillegg til plassering av arbeidsplass, seng og uttakssentraler.
Rehabilitering
Sengerom for pasienter i rehabilitering må ha god plass til pleie og stell. Rommene må ha tilstrekkelig størrelse for utstyr slik at mye av aktiviteten kan skje på sengerommet, og det må være god plass på badene.
Laboratorieområdene
Prosjektene bør i så stor grad som mulig vektlegge samlokalisering av laboratorievirksomheten. Plassering av områdene bør være hensiktsmessig, f.eks. slik at laboratorier med aktivitet på kveld og natt er plassert nært inngangsparti for mottak av prøver.
Støttefunksjoner
Knappe areal og plasseringen av støttefunksjoner kan påvirke arbeidsflyt og gi dårligere effektivitet.
Enkelte støtterom som lager, samtalerom, stillerom, utstyrsrom, renrom og WC/dusj må ha tilstrekkelig areal og være hensiktsmessig plassert. Prosjektene bør kartlegge behov for garderober og ivareta krav til ren og uren side.
Arbeidsplasser og kontor
Det er behov for arbeidsplasser og møterom for dokumentasjon og teamarbeid. Prosjektene må kartlegge behov for antall arbeidsplasser og type kontor/arbeidsplass, herunder hvilke oppgaver som kan utføres i kontorlandskap, samt behov for nærhet til kliniske områder. Kontorlandskap må ivareta behovet for stillerom, møterom, konfidensialitet og lyddemping mellom rom.
IKT, teknikk og bygg
Prosjektene må sikre at IKT og de tekniske løsningene ivaretar krav og at løsningene fungerer som planlagt. I dette inngår mobil- og internettdekning, adgangskontrollerte dører og fungerende SD-anlegg (sentralt drifts- og overvåkningsanlegg). Videre må temperatur- og lysregulering, ventilasjon, persienner og gulvbelegg være hensiktsmessig for pasienter og ansatte. Valg av materialer må baseres på en vurdering ut fra hva som er den totalt beste løsningen gjennom livsløpet til bygget.
I arealer for produksjon av radiofarmaka, må tekniske og krav til renhet ivaretas.
Håndtering av katastrofer og pandemi
Det må utvikles og planlegges alternative løsninger i nye sykehusbyggprosjekter for å være forberedt på å håndtere katastrofer og pandemi. For eksempel er A-fløya ved UNN Tromsø en del av sykehusets beredskap ved katastrofer og pandemier (jf. plan 7 og 8).
Vinduer
Prosjektene må løse forholdet mellom dagslys, mulighet til å se ut og skjerming av områder. Arkitektonisk uttrykk og størrelse på vinduer må vurderes i forhold til behov for å hindre innsyn til pasienter og områder for ansatte, soloppvarmede rom og lysrefleksjon. Eventuell frosting og persienner bør planlegges i prosjektene, ikke etter innflytting.
Opplæring og medvirkning
Prosjektene må sette av tid til opplæring til de som skal medvirke i plan- og byggeprosessen og involvere riktige personer til riktig tid.
Følgende punkter bør ivaretas:
- Kontinuitet i medvirkningen fra ansatte og brukere
- Kontinuitet i deltakelse fra planleggere og konsulenter
- Erfaringsoverføring fra andre sykehus, som for eksempel befaring og evalueringsrapporter
- Under planlegging og bygging bør ansatte teste ut områdene, f.eks. plassering av søyler og uttakssentraler i operasjonsstuer, intensiv og laboratorieområder
- Opplæring i bruk av utstyr, temperatur- og lysregulering samt ventilasjon før innflytting og testing etter innflytting
Organisasjonsutvikling
Det anbefales at helseforetak/sykehus setter av tid til å forberede planlagte arbeidsprosesser, logistikk og pasientbehandling før innflytting i nytt bygg.
Pasienthotell
Pasienthotell kan være et tilbud både til pasienter, pårørende, ansatte og andre gjester. Utfordringen kan være å få tilstrekkelig belegg i helg og helligdager.