Anbefalinger utforming

  • Det er viktig å avklare hvilke logistikkprinsipper for legemiddelhåndtering som skal gjelde for sykehuset.
  • Medisinrommet skal fungere både som et lager og et arbeidsrom.
  • Størrelse, utforming, innredning, utstyr og plassering av medisinrom er avhengig av legemiddelkonsept, hvilke legemidler som skal tilberedes og lagres, hvilke oppgaver som skal utføres på medisinrommet, antall og kategorier pasienter medisinrommet skal betjene.
  • Volum av tilberedning av legemidler og aktivitet som krever avtrekk eller sikkerhetsbenk for å beskytte operatør eller legemiddel, øker plassbehovet.
  • Det er viktig å sikre tilstrekkelig lagringsplass for legemidler på medisinrommet. Hvis halvfabrikata antibiotika skal oppbevares på medisinrom, må størrelsen øke pga. væskelager.
  • Legemiddelkabinett vil kunne ha påvirkning på behov for areal.
  • De fleste foretakene innfører prinsipper om lukket legemiddelsløyfe. Dette vil gi krav til utforming av rom, f.eks. for plass til IKT utstyr og arbeidsbenk.
  • Størrelse er avhengig av hvilken funksjon og pasientgruppe som skal betjenes. F.eks. anbefales 12 kvm som et minimum for avdelinger med 16-20 sengeplasser. Poliklinikker kan ha behov for mindre areal, men her avhenger det av fagområder som tilhører poliklinikk. Tilsvarende vurdering vil gjelde for størrelse på medisinrom i psykisk helsevern. I psykisk helsevern krever medisinrommet en slusefunksjon, som kan være et annet personalrom.
  • Størrelsen på medisinrom avhenger også av rommets utforming. Lang og smal utforming av medisinrom anbefales dersom mulig.
  • I planlegging av medisinrom anbefales bruk av «Anbefaling ved planlegging av nytt medisinrom» utarbeidet av Norske Sykehusfarmasøyters Forening, Faggruppen for Farmasifaglig Rådgivning og Revisjon, 2020.

  • Farmasituner et alternativ til medisinrom i avdelingene, og tar over deler av legemiddelhåndteringen. Hvis det planlegges med farmasitun kan det erstatte medisinrom i den enkelte avdeling, og med desentrale lager for akutte legemidler, basislegemidler, endoser og halvfabrikata nær arbeidsstasjonene. Innholdet og tjenestene i et farmasitun må vurderes opp mot hvilke typer pasienter som behandles i områdene som farmasitunet skal dekke.
  • Arbeidsoppgaver i et farmasitun:

-Lagring av legemidler for sykehusenheter

-Klargjøring: Sammenstilling av pasientdoser i tralle/dosett/skuff

-Tilberedning og opptrekk av legemidler som ikke er bruksklare

-Legemiddelinformasjon, rådgivning og klinisk farmasi

I planlegging av medisinrom anbefales bruk av «Anbefaling ved planlegging av nytt medisinrom» utarbeidet av Norske Sykehusfarmasøyters Forening, Faggruppen for Farmasifaglig Rådgivning og Revisjon, 2020.

Avklaringer

  • Legemiddelkonsept/legemiddelforsyning/logistikkprinsipper (bestilling, levering, pakningsstørrelse, blanding av medisiner osv.) som skal gjelde.
  • Hvilke typer medisiner skal klargjøres på medisinrom? Hvor stor andel av legemidler som krever blanding/ tilsetning skal skje i sykehusapotek, eks TPN, smerteblandinger, antibiotika?
  • Behov for avtrekk/sikkerhetsbenk?
  • Hvilke kategorier og antall pasienter skal medisinrommet betjene?
  • Hvilke typer legemidler skal lagres på medisinrommet?
    Skal væsker lagres i medisinrommet eller i nærliggende rent lager?
  • Legemiddelkabinett
  • Skal det benyttes medisintraller for distribusjon? Hvor skal medisintraller lagres? Skal det settes av plass til at de kan lagres i medisinrom?
  • Hvordan er flyten for utdeling av medisiner til pasienter?
  • Hvem har det overordnede ansvaret for medisinrom, sykehusfarmasøyt eller sykepleier i avdelingen?
  • Spesiell romtemperatur
  • Behov for reservekraft til kjøleskap/lys etc.
  • Deteksjon på temperatur/utstyr
  • Farmasitun som alternativt konsept.