UB-rom for digitale konsultasjoner
Det har vært en betydelig økning i medisinsk avstandsoppfølging ved digitale poliklinikker, digital samhandling mellom fagfolk og avstandskonsultasjoner med spesialister. I noen tilfeller er pasienten hjemme, i andre tilfeller i et DMS (distriktsmedisinsk senter) /Helsehus, hos en fastlege eller i en poliklinikk i et lokalsykehus koblet opp mot et sykehus med spesialister.
Digital kommunikasjon gir mange muligheter for nye måter å jobbe på. I DMS i Brønnøysund benyttes VR-teknologi der fysioterapeut undersøker pasienten mens ortoped følger med på skjerm fra Mo i Rana 24 mil unna. Dette sparer reisetid for både pasient og behandler, og kostnader for samfunnet. Løsningen bidrar også til en mer rettferdig fordeling av helsetjenesten slik at pasienter som bor langt fra sykehusene likevel kan få tilgang til spesialistvurdering. Tidsbruken for behandlerne har stort sett ikke blitt mindre av digitale konsultasjoner.
Det organiseres ulikt hvor behandler ivaretar digitale konsultasjoner. Mange setter disse opp mellom fremmøte pasienter på standard undersøkelses- og behandlingsrom. Andre setter opp pasientliste for egne video- og telefonkonsultasjonsdager hvor behandler sitter ved en annen arbeidsplass eller kontor. Flere sykehus bygger/innreder egne videokonsultasjonsrom.
Fysisk innredning av det virtuelle konsultasjonsrom
Digital pasientoppfølging er fortsatt forholdsvis nytt og utviklingen har handlet om å få til fungerende IKT-løsninger. Kvaliteten på pasientopplevelsen har det i mindre grad vært planlagt for – noe som fremover bør være et satsingsområde. Gode digitale konsultasjoner forutsetter noen grep opp mot innredningen av de virtuelle konsultasjonsrommene og utstyret, samt noe opplæring hos helsepersonell:
- Plassering av utstyr og behandler i rommet kan påvirke pasientopplevelsen. For eksempel kan plassering av et bord mellom behandler og kamera gjøre pasientopplevelsen upersonlig og at behandler oppfattes som mindre tilgjengelig og interessert.
- Plassering av dører og vinduer bør ivareta konfidensialiteten.Her bør man unngå at andre personer kan gå inn i rommet eller at passere forbi kameraet via et vindu/glass inn mot rommet.
- Temperatur og ventilasjon – mye av det tekniske utstyret generer en del varme, særlig om man innreder små rom, så innredning av UB-rom som skal brukes til digitale konsultasjoner bør ventilasjon dimensjoneres for å sikre behagelig temperatur.
- Kameraets plassering bør være slik at behandler ser rett på pasienten (Taylor, E. 2020).
- Det øker opplevelsen av at behandler virker mer tilgjengelig, trygg og interessert og lettere å komme i kontakt med. Det fås kamera innbygd i skjermen.
- Lyset bør være justert slik at det ikke forekommer skygger som gjør det vanskelig å se
- Opplæring i bruk av rommet: Det bør gis opplæring eller være tilgjengelig instruksjon for de ansatte slik at den digitale konsultasjonen oppleves trygg både for pasienten og behandleren.
Drøfting UB-rom til digitale konsultasjoner
Om digitale konsultasjoner bør planlegges i et eget rom (bås), et generelt poliklinikkrom, et kontor eller et grupperom er det ikke noe entydig svar på. Poliklinikker som planlegger hele dager til digitale konsultasjoner, kan et eget rom (bås) være en løsning til å frigjøre de større oppmøterom på.
For mange enheter vil det være behov for en kombinasjon mellom fysisk oppmøte og digitale konsultasjoner slik at UB-rommet bør tilrettelegges for bruk av begge former.
Ved digitale konsultasjoner i kontor eller grupperom, må rommet fysisk tilrettelegges slik at konfidensialitet og kvalitet blir ivaretatt.
Økt bruk av digitale konsultasjoner kan frigi press på adkomst og parkering til sykehuset.
Se eksempel plantegning under.