Byggets utforming
Byggenes utforming vil påvirke driften, dvs. at driften må tilpasse seg det bygget (fotavtrykket, formen på bygget) man har. Utforming og fysisk plasseringen av modaliteter og personell påvirker hvordan pasienter og personell forflytter seg. I tillegg vil lokalisering av enheter i sykehuset og lokalisering av ressurser innad i en enhet påvirke logistikk og drift.
Som nevnt i kapittel Driftskonsepter – eksempler, finnes det hovedsakelig to driftskonsept: Sentral og desentral modell. Valg av driftsmodell vil avhenge av dimensjonering og prinsipper for drift. Valgt løsning vil påvirke gangavstand, og derved tidsbruk, for pasienter og personale. Avstander er sterkt relatert til sykehusets størrelse.
For pasienten ønsker man å redusere gangavstander slik at pasienter med bevegelseshemning, pustebesvær e.l. slipper å gå langt, lettere finner frem og ikke bruker lengre tid enn ønsket til oppmøtested.
For personell kan lange avstander gi dårlig utnyttelse av personellets kapasitet og tid fordi de må bruke mer tid på å forflytte seg, og mulighet for god kommunikasjon, godt samarbeid og koordinering kan påvirkes negativt.
Det er behov for tiltak som regulerer adferd for pasienter og personale. Eksempel på tiltak kan være skilting, arkitektoniske løsninger som plassering av arealer for registrering, venteområder, heis, trapper o.l.
I en masteroppgave fra 2018 beskrives følgende (Madsen, 2018)Framework for Layout Design Supporting Patient Flow in Outpatient Departments.Trondheim. NTNU. Hentet 09 30, 2019 https://ntnuopen.ntnu.no https://ntnuopen.ntnu.no/ntnu-xmlui/handle/11250/2568872 :
«General layout objectives concerning flow, combined with the information gathered from research question one, found that layout should consider the following components of a layout to support patient flow: length of flow, clarity of flow, predictability of flow, flexibility and coordination capabilities. The different components more or less concern length of flow. As health personel are seen as scarce resources, it is just as important to consider flow of personnel, as flow of patients, to support patient flow. Grouping of rooms and departments with related activities when feasible, can be beneficial for both patients and health personnel as it can reduce the length of flow. For patients, reducing length of flow allows for reduced risk of adverse effects and shorter throughput times. For health personnel, reducing length of flow allows for more time spent on care, and facilitates communication, coordination, teamwork and productivity."