Standardiserte forvaltningsprosesser
Hva er "forvaltning"?
Forvalterne, i samarbeid med klinikkene, kartlegger hva som er klinikkenes arealbehov frem i tid og foreslår løsninger på disse.
Forvalteren må ha evne til god kommunikasjon med klinikken og evne til å omstille klinikkens behov og krav til metoder og sluttprodukter i form av hensiktsmessige lokaler og støttetjenester. Forvalteren må ha kompetanse på juridiske, tekniske og økonomiske forhold som gjelder eiendomsforvaltningen og egen virksomhet.
I det daglige omfatter forvaltning leie- og arealforvaltningsprosessen, altså det som handler om inn- og utleie av arealer, herunder internleie og utleie til eksterne aktører.
Arealforvaltning omhandler også den behandling og disponering man ellers bedriver knyttet til arealer både inne og ute.
Forvaltningsprosessen omfatter:
- Kartlegge arealbehov
- Strategisk planlegging
- Utarbeide avtaler og underlag
- Håndtere avtale- og leieforhold
- Utføre enklere endringer i romgeometri og metadata
- Rapportere
Nasjonal arbeidsgruppe
Det er etablert en nasjonal arbeidsgruppe knyttet til forvaltningsprosessen med deltagere fra alle helseregioner. Denne gruppen jobber sammen med systemleverandøren for å konfigurere og tilrettelegge det digitale verktøyet slik at det blir en så godt tilpasset løsning som mulig for alle.
Som en del av det samme arbeidet, jobber arbeidsgruppen med å standardisere forvaltningsprosessen på generelt grunnlag. Med samme verktøy vil det være mye å hente på å også ha en viss enighet om hvordan man operasjonaliserer sine daglige oppgaver.