Standardiserte forvaltningsprosesser


Hva er "forvaltning"?


Forvalterne, i samarbeid med klinikkene, kartlegger hva som er klinikkenes arealbehov frem i tid og foreslår løsninger på disse.

Forvalteren må ha evne til god kommunikasjon med klinikken og evne til å omstille klinikkens behov og krav til metoder og sluttprodukter i form av hensiktsmessige lokaler og støttetjenester. Forvalteren må ha kompetanse på juridiske, tekniske og økonomiske forhold som gjelder eiendomsforvaltningen og egen virksomhet.

NOU 2004:22

I det daglige omfatter forvaltning leie- og arealforvaltningsprosessen, altså det som handler om inn- og utleie av arealer, herunder internleie og utleie til eksterne aktører.

Arealforvaltning omhandler også den behandling og disponering man ellers bedriver knyttet til arealer både inne og ute.

Forvaltningsprosessen omfatter:

  • Kartlegge arealbehov
  • Strategisk planlegging
  • Utarbeide avtaler og underlag
  • Håndtere avtale- og leieforhold
  • Utføre enklere endringer i romgeometri og metadata
  • Rapportere


Nasjonal arbeidsgruppe


Det er etablert en nasjonal arbeidsgruppe knyttet til forvaltningsprosessen med deltagere fra alle helseregioner. Denne gruppen jobber sammen med systemleverandøren for å konfigurere og tilrettelegge det digitale verktøyet slik at det blir en så godt tilpasset løsning som mulig for alle.


Som en del av det samme arbeidet, jobber arbeidsgruppen med å standardisere forvaltningsprosessen på generelt grunnlag. Med samme verktøy vil det være mye å hente på å også ha en viss enighet om hvordan man operasjonaliserer sine daglige oppgaver.