Kliniske servicefunksjoner - utviklingstrender og organisering

Publisert 06.09.2024. Sist endret 18.03.2025

Kliniske støttefunksjoner omfatter blant annet ergoterapi, fysioterapi, logopedi, psykologi, klinisk ernæringsfysiologi og sosionomtjenester. De vil ha oppgaver knyttet til inneliggende pasienter, polikliniske pasienter og pasienter som får dagbehandling.

Kliniske støttefunksjoner vil også kunne gi sine tjenester utadrettet med støtte fra e-helseløsninger.

Hvilke kliniske støttefunksjoner det enkelte sykehus skal ha, kan variere ut fra blant annet størrelsen på sykehuset og pasientgrunnlag.

Arealene består ofte av rom som er samlokalisert med administrative funksjoner eller poliklinikker. Felles for disse arealene er at de sees i sammenheng med flere brukergrupper for å optimalisere utnyttelse gjennom døgnet.

Særlig etter pandemien er det en dreining med økt brukt av videokonsultasjoner. Ved planlegging av arealer for kliniske støttefunksjoner må man ha dialog med det kliniske miljøet for å finne ut hvordan det driftes i dag og hva de planlegger for i framtiden.