HMS

Publisert 04.06.2024. Endret 03.12.2024

Bildediagnostikk er en utstyrsintensiv virksomhet. Dette gir noen utfordringer både for personell og pasienter.

For personell kan betjening av utstyret, høyt aktivitetsnivå og håndtering av pasienter være en HMS-utfordring. Det er viktig at man har fokus på arbeidsmiljø både i forhold til lys, støy, men også repeterende bevegelser som kan gi belastningsskader. Quan, X., Joseph, A., & Ensign, J.2012Quan, X., Joseph, A., & Ensign, J. (2012)Impact of Imaging Room Environment: Staff Job Stress and Satisfaction, Patient Satisfaction, and Willingness to Recommend. . HERD: Health Enviroments Researc & Design Journal. Hentet 2020 fra journals.sagepub.comhttps://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/193758671200500206.

Smittevern

I planlegging av arealer for å redusere smitterisiko er det viktig å vurdere logistikk innenfor området og selve rommet. Med logistikk menes pasientflyt, ansatte flyt og forsyning.

Veiledere innenfor smittevern som må inn i planleggingen, er Smittevernloven, Smittevernveileder og Håndhygieneveileder fra Folkehelseinstituttet (FHI) i tillegg til Isoleringsveileder og andre relevante veiledere publisert av FHI (www.fhi.no).

Sykehusbygg HF har utarbeidet et planleggingsverktøy som hjelp i forhold til smittevern; Byggveileder for smittevern som er utarbeidet i samarbeid med representanter fra smittevern fra alle regioner. Denne foreligger som et dokument på Sykehusbygg HF sin hjemmeside.

Adferdsregulerende utforming og innredning kan være med på å regulere atferd hos både pasienter, pårørende og personalet, slik at risiko for spredning av infeksjon reduseres. Trafikk kan reguleres ved adgangskontroll. Trafikklinjer for rent og urent bør i minst mulig grad krysse hverandre. Ved plassering av rom må det vurderes mulighet for å skille rent og urent.

Sykehusets prosedyrer for smittevern for bildediagnostikk skal også legges til grunn i planlegging av disse områdene.

Smittevask av utstyr utføres i henhold til leverandørenes prosedyrer.

Sikkerhetsaspektet

Sikkerhet for personell og pasienter i forhold til bildediagnostikk handler mye om strålevern, noe det må tas hensyn til bygningsmessig. I tillegg må sikring av bygg, personell og pasienter vurderes på lik linje som for andre fagområder.

Sikkerhetsbegrepet kan deles inn i

  • Sikkerhet = Sikkerhet for at personer ikke kommer til skade mens de mottar spesialisthelsetjeneste.
  • Sikring = Sikkerhet for at personer ikke rømmer, personer trenger seg inn for å utsette innlagte for fare eller bryter personvern/integritet

Ytre vold og trusler

Fysisk sikring, terror, vold og trusler internt og eksternt er et aktuelt tema i alle sykehus. Vold og trusler er den vanligste årsaken til registrerte skader på norske sykehus, og akuttmottak og legevakter er spesielt utsatt.

Det er utarbeidet veileder for sikring av sykehusbygg i regi av HOD (2020). Veilederen inneholder råd om mulige risikoreduserende tiltak som:

Funksjonelle avgrensninger

  • Visuell oversikt over avdelingen reduserer trusselnivå, får raskere hjelp
  • Når det gjelder spesielle krav til sikkerhet for MR. Se kapitlene Bildediagnostisk utstyr knyttet til radiologi/ MR og MR sikkerhetssone.

Organisatoriske avgrensninger

  • Bemanning
  • Adgangskontroll
  • Voldsalarm
  • Innbruddsalarm
  • Kameraovervåking av området
  • Opplæring av personalet, trene på håndtering av situasjoner

Det er viktig å kontinuerlig vurdere behovet for forebyggende tiltak som kan øke sikkerheten og redusere alvorlige konsekvenser av trusler og vold for ansatte og pasienter.

Pasientsikkerhet

Definisjon på pasientsikkerhet: Vern mot unødig skade som følge av helsetjenestens ytelser eller mangel på ytelser.

Nasjonalt er det igangsatt et pasientsikkerhetsprogram (2014-2018) med målsetting at det skal redusere pasientskader ved hjelp av målrettede tiltak i hele helsetjenesten. Programmet er et oppdrag fra Helse- og Omsorgsdepartementet (HOD), og har tre hovedmål:

  • Redusere pasientskader
  • Bygge varige strukturer for pasientsikkerhet
  • Forbedre pasientsikkerhetskulturen i helsetjenesten