Areal til støtterom

Med støtterom menes i denne sammenheng areal som er dedikert til funksjoner som direkte understøtter pasientbehandling. De fleste rom som beskrives i denne anbefalingen er i en eller annen forstand knyttet til håndtering av varer og materiell, men noen støtterom er også mer relatert til klinisk virksomhet:

  • Samtalerom for tverrfaglige samtaler med foreldre. (Se anbefaling kapittel 8.3).
  • Tilgang til sykehusets visningsrom og seremonirom. Det må diskuteres hvordan familien til barn som dør på avdelingen kan ivaretas på avdelingen.
  • Melkekjøkken og rom knyttet til eventuell morsmelkbank-funksjon. Logistikken mellom melkekjøkken og morsmelkbank må avklares.

For de øvrige støtterom, som helt eller delvis angår håndtering av varer og materiell, i praksis som forskjellige former for lager, gjelder overordnede prinsipper for logistikk:

  • Arealplanlegging av logistikkfunksjoner på avdelingsnivå bør gjøres som del av en mer helhetlig planlegging av forsynings- og logistikkonsept på sykehusnivå. Dette gjelder spesielt funksjoner som kan konfigureres som hovedsakelig sentrale eller distribuerte, eksempelvis:
    • Sengevask – gjøres vask av senger og kuvøser på avdelingen, eller i et sentralt sengevaskeri? Konsekvenser for planlegging av lager for rene kuvøser, og fasiliteter for rengjøring på avdelingen.
    • Vask av MTU.
    • Matforsyning – med konsekvenser for kjøkken.
    • Legemiddelsløyfe – med konsekvenser for medisinrom.
    • Avfallslogistikk – må avfall lagres for henting, eller kan det deponeres i sjakt. Konsekvenser for dimensjonering av desinfeksjonsrom og avfallsrom.

Aktuelle øvrige støtterom/lager:

  • Rengjøring av kuvøser, og lager for rene kuvøser.
  • Desinfeksjonsrom: For håndtering av brukt eller skittent pasientutstyr og instrumenter. Ev. oppbevaring av rent utstyr desinfisert i dekontaminator.
  • Avfallsrom: Mellomlagring av avfall, skittentøy før transport vekk fra avdelingen.
  • Lager for medisinske gasser som ikke inngår i gassuttak på rommet.
  • Utstyrslager: Bør være lett tilgjengelig og nært pasientrom – til dels inne på pasientrom. Oppbevaring av større medisinsk teknisk utstyr som mobilt røntgenapparat og ultralydmaskiner kan også lagres på dedikerte oppstillingsplasser i korridor, mobilt røntgenapparat alternativt i tilliggende areal. Nødvendige strømuttak og datauttak må i alle tilfeller planlegges slik at det svarer til utstyrsbehov.
  • Lager, rent og tøy, samt lager, forbruk: Bør være lett tilgjengelig og nært pasientrom – noe lagres inne på pasientrom.