Sammendrag

En systematisk evaluering skal bidra til at sykehusene blir planlagt og bygd basert på beste kunnskap om hvordan bygningsmessig utforming kan understøtte god, sikker og effektiv diagnostikk, behandling og tjenesteyting.

Formålet med veilederen er å etablere en felles ramme for evaluering av utbyggingsprosjekter. Veilederen skal være et hjelpeverktøy for byggherre når evaluering av utbyggingsprosjekt planlegges og gjennomføres, og den skal legge til rette for dokumentasjon og kunnskapsdeling.

Grunnlaget for veilederen er rapporten «Evaluering av sykehusbyggprosjekter». I rapporten er det vist til hovedområdene som er gjenstand for evaluering, og det er gitt eksempel på aktuelle evalueringstemaer som vedlegg.

Rapport og veileder er utarbeidet med bakgrunn i protokoll fra foretaksmøte i de regionale helseforetakene av 16. januar 2018 (pkt. 3.3.2 Tiltak innenfor bygg- og eiendomsområdet). Evaluering er også omtalt i «Veileder for tidligfasen i sykehusbyggprosjekter».

Veilederen fremhever at evaluering av sykehusprosjekter er nødvendig for å bidra til kunnskapsbasert og framtidsrettet utvikling av sykehus, og at det i forbindelse med prosjektinnramming skal det settes av midler, som del av kostnadskalkylen, til en før- og etterevaluering av byggeprosjektet. Prosjektinnrammingen innebærer å lage et styringsdokument som beskriver mål, forutsetninger og rammer for både prosessen og tiltaket. I dette inngår også en kort beskrivelse av når og hvordan en evaluering skal gjennomføres.

Det vil være byggherres oppgave i hvert evalueringsprosjekt å ta nærmere stilling til hva som skal evalueres og hvordan evalueringen skal gjennomføres. Sykehusbygg, har ansvar for kunnskapsdelingen og bør delta i planlegging av evalueringen.

Evaluering er å vurdere verdien av noe. Det setter krav til:

  • Nærmere definering/presisering av hva som skal være gjenstand for evaluering
  • Systematikk og metode - hvordan evaluering skal gjennomføres
  • En viss avstand til det som skal evalueres
  • Et faktagrunnlag

Med dette som utgangspunkt foreslås følgende trinn lagt til grunn for veilederen:

  • Hva skal evalueres
  • Hvordan skal evalueringen gjennomføres
  • Hvem skal evaluere
  • Hvilke metoder og data skal benyttes
  • Analyse av data
  • Rapportering og dokumentasjon av evalueringsresultatene
  • Kunnskapsdeling og læring