Sammendrag
Samfunnet og spesialisthelsetjenesten digitaliseres både gjennom ekstern påvirkning i form av det som kjøpes inn av "ting" og tjenester og gjennom intern utvikling. Dette skjer både innenfor den kliniske kjernevirksomheten og alle støttefunksjonene som for eksempel bygg og eiendom. Digitalisering gir mulighet til å effektivisere driften med påfølgende redusert ventetid for pasienter, og å forenkle bruken av bygget og derved bidra til et bedre miljø for pasienter, pårørende og ansatte.
Digitaliseringen er allerede i ferd med å få stor betydning for både samfunnslivet og næringslivet. Den blir gjennomgripende – den er en industriell revolusjon. Da må vi møte den som det – både for å håndtere utfordringene den fører med seg for bedrifter og enkeltindivider, men ikke minst for å utnytte alle de mulighetene den gir.
For å ta ut gevinstene ved digitalisering må informasjon struktureres, styres og åpnes opp slik at det legges til rette for nye arbeidsmetoder og samarbeidsformer både innenfor bygg og eiendom og sammen med kjernevirksomheten. For å oppnå dette, må spesialisthelsetjenesten:
Etablere masterdata og lagre data kun ett sted:
- Definere tydelig hva som er masterdata (grunndata) innenfor bygg og eiendom og hvem som har ansvar for å lagre og vedlikeholde disse.
- Unngå duplisering av data, lagre data på ett sted og én gang på en måte som gjør det tilgjengelig for all ønsket funksjonalitet, slik at datalager kan beholdes på lengre sikt, mens funksjonalitet – apper – kan byttes ut.
- Etablere regionale registre aggregert fra lokale data - for eksempel om rominformasjon - der det er nødvendig av hensyn til andre regionale systemer.
Etablere digitale bygningsmodeller og prosesser:
- Etablere digitale bygningsmodeller av hele bygningsmassen på et grunnleggende nivå for å ha oversikt over teknisk tilstand, funksjonell egnethet og tilpasningsdyktighet, kapasiteter og utnyttelse, for å kunne analysere stordata og etablere sentrale dashbordfunksjoner for rask og koordinert innsats ved uforutsette hendelser.
- Ved alle nye byggeprosjekter og større ombygginger av eksisterende bygningsmasse skal det etableres komplette digitale bygningsmodeller, hvor FDVU-informasjon skal være tilgjengelig digitalt og direkte koblet til det digitale bygget.
- Videreutvikle sambruk av data av nasjonal interesse slik at nasjonale databaser (for eksempel for klassifikasjonssystemet for helsebygg, tilstandsregistrering, vernestatus og lignende) kan hente ut informasjon fra den originale kilden der data er registrert.
- Søke integrasjon med kjernevirksomhetens systemer (både kliniske og administrative) for best mulig å kunne understøtte deres behov.
Styrke kompetanse
- Bygge opp kompetanse innen digitalisering av bygningsmassen - både på lokalt og regionalt nivå, både innenfor bygg og eiendom og i forhold til integrering med kjernevirksomheten.
Samordne på tvers av HF og RHF
- Videreutvikle felles kravspesifikasjoner, anvisninger og standarder.
Fokusere på åpne standarder og grensesnitt
- Strukturere og lagre alle data på samme måte basert på åpne standardiserte formater.
- Benytte åpne internasjonale og nasjonale standarder og standardiserte grensesnitt i størst mulig grad.