Tema som bør drøftes

Viser alle tema som bør drøftes-blokker i hele kunnskapsgrunnlaget.

Utforming av intensiv- og overvåkingsområder med anbefalinger Tema som bør avklares i planlegging av intensiv/overvåking

Tema som bør drøftes

  • Skal det være inndeling/gruppering i tun eller andre løsninger?
  • Størrelse på grupper
  • Samlokalisering og samdrift mellom intensiv, overvåking og/eller postoperativ overvåking?
  • Total oversikt over overvåkingsmuligheter i sykehuset (alle kategorier)

Tema som bør drøftes

  • Hvor mange, og hvilke støtterom
  • Prioritering av nærhet mellom støtterom og andre rom som arbeidsstasjon og intensivrom.
    • Hvilke støtterom er hyppigst i bruk?
    • Hvilket støtterom må man nå raskt?
    • Hvilke støtterom kan deles med flere?
  • Erfaring fra pandemien – konsekvenser for antall og plassering av rørpoststasjoner, desinfeksjonsrom, lager og avfallsrom.

Tema som bør drøftes

  • Dør- og vindustyper, med skjermingsmulighet mellom korridor og intensivrom og mellom intensivrom
  • Størrelse og plassering av dør og vindu

Tema som bør drøftes

  • Er tekniske installasjoner plassert hensiktsmessig mht oversikt?
  • Skal det være bad? Evt bare WC?
  • Dersom det er bad, skal det inneholde dekontaminator?
  • Er plassering av bad hensiktsmessig mht siktlinjer?
  • Er det god siktlinje for pasient til uteområder
  • Er det god siktlinje for pasient til arbeidsplass for ansatt

Utforming på romnivå med anbefalinger Intensivrommet

Tema som bør drøftes

  • Visuell kontakt fra korridor til arbeidsstasjon i rommet (intensiv)
  • Visuell kontakt fra arbeidsstasjon til pasient(er)
  • Skjermingsmulighet fra korridor til intensivrom
  • Plassering av sengen i rommet med tanke på innsyn og skjerming
  • Plassering av sengen i rommet med tanke på gode arbeidsforhold for personalet i fbm. diagnostikk, behandling, pleie, mobilisering, og opplæring/undervisning
  • Plassering av sengen i rommet ut fra pasienten og pårørendes behov
  • Hvordan redusere visuell støy, for å redusere stressnivå hos pasienten
  • Hvor kan pårørende oppholde seg?
  • Vinduer – brystningshøyde med tanke på utsyn og innsyn?
  • Solskjerming, overstyring av automatisk ytre solskjerming?
  • Materialvalg og design med tanke på å dempe «teknisk» sykehuspreg samtidig som at MTU, gass, strøm og data m.m. er raskt tilgjengelig ved behov
  • ·Bruk av ulike former for skjerming
  • Forekomst av takmontert pasientløfter
  • Hvor mye forbruksvarer skal lagres på rommet (tilgjengelighet vs. smittevern)
  • Plassering og type håndvask

Utforming på romnivå med anbefalinger Arbeidsplasser for ansatte, studenter med flere

Tema som bør drøftes

  • Hva er en arbeidsplass i en intensiv-/overvåkingsenhet?
  • Arbeidsplass inne på intensiv- og overvåkingsrommet eller utenfor?
  • Arbeidsplass i sentrale eller desentrale arbeidsstasjoner.
  • Hvor mange har behov for en arbeidsplass samtidig
    • Kartlegging av behov for klinikknære arbeidsplasser for leger, sykepleiere og annet helsepersonell som har en oppgave i sengeområde
    • Kartlegging av antall ansatte med undervisnings-/opplæring-/administrative funksjoner på et sengetun og et sengeområde
    • Arbeidsplasser og uformelle møteplasser for ansatte, studenter og andre under utdanning og opplæring
  • Det anbefales en grundig kartlegging av behov for arbeidsplasser, kontor og møterom i eller i nærheten av intensiv-/overvåkingsområdet

Utforming på romnivå med anbefalinger Støtterom i intensiv- og overvåkingsområder

Tema som bør drøftes

  • Hva skal foregå i den sentrale arbeidsstasjonen vs arbeidsplassene i intensivrommet
  • Skal noen av arbeidsplassene i den sentrale arbeidsstasjonen være skjermet?
  • For overvåkingsenheter er det til dels de samme funksjoner som for ordinære sengeområder. Det vises til KG for planlegging av sengeområder. I tillegg:
  • Skal det være mulig å overvåke pasient parametere (overvåkingssentral) i arbeidsstasjon?

Utforming på romnivå med anbefalinger Anbefaling for støttefunksjoner i intensiv- og overvåkingsområder

Tema som bør drøftes

  • «Farmasitun» m/nisje
  • Nisje uten farmasitun
  • Skjermet sone/lukket rom
  • Lagringskapasitet og -sted for væsker (infusjon, dialyse, sondemat)
  • Hvilke kategorier pasienter behandles i intensiv/overvåkingsområdet, hvilke typer legemidler skal lagres og gjøres i stand på medisinrommet
  • Hvor stor andel av legemidler som krever blanding/ tilsetning skal skje i sykehusapotek, eks TPN, smerteblandinger, antibiotika
  • Behov for sikkerhetskabinett for å beskytte preparat eller operatør?
  • Hvem har det overordnede ansvaret for medisinrom, sykehusfarmasøyt eller sykepleier i avdelingen

Tema som bør drøftes

  • Hvilke lager typer skal enheten ha?
  • Hva oppbevares på pasientrom, i nisjer?
  • Hva skal lagres i avdelingslager?
  • Hvilke varetyper kan lagres i samme rom?
  • Hvor lagres større, romoppfyllende forpakninger som engangsputer og -dyner? (ikke plass i vanlige skap pga. størrelse)
  • Lagres på vogner eller på hyller og skap i rom?
  • Hva bør oppbevares i nisjer nært pasientrom?

Anbefaling for støttefunksjoner i intensiv- og overvåkingsområder

LøsningBegrunnelse
En sentral arbeidsstasjon pr gruppe, 6-12 intensivplasserNærhet til intensivrommene
God visuell kontakt til intensiv- og overvåkingsrommeneKunne bistå med hjelp raskt
Overvåkingsskjermer for kliniske parameterGod oversikt over all aktivitet i enheten. Oppfølging av pasienter sentralt

Medisinrom

Tema som bør drøftes

  • «Farmasitun» m/nisje
  • Nisje uten farmasitun
  • Skjermet sone/lukket rom
  • Lagringskapasitet og -sted for væsker (infusjon, dialyse, sondemat)
  • Hvilke kategorier pasienter behandles i intensiv/overvåkingsområdet, hvilke typer legemidler skal lagres og gjøres i stand på medisinrommet
  • Hvor stor andel av legemidler som krever blanding/ tilsetning skal skje i sykehusapotek, eks TPN, smerteblandinger, antibiotika
  • Behov for sikkerhetskabinett for å beskytte preparat eller operatør?
  • Hvem har det overordnede ansvaret for medisinrom, sykehusfarmasøyt eller sykepleier i avdelingen

De fleste foretakene innfører prinsipper om lukket legemiddelsløyfe. Dette vil gi krav til utforming av rom, f. eks. for plass til IKT utstyr og arbeidsbenk. 

Eksempler på utforming av medisinnisjer og- rom

Utforming av medisinnisjer og -rom (2031)

Oslo universitetssykehus HF - Rikshospitalet

Avklaringer for medisinnisjer og -rom

Det er foreløpig lite tilgang på evaluering og forskning på organisering med farmasitun for intensiv. Det er god erfaring med kliniske farmasøyter som en del av det tverrfaglige teamet i sykehusavdelinger (Tidsskrift for Den norske legeforening 2024/08).

Det er viktig å avklare hvilke logistikkprinsipper for legemiddelhåndtering som skal gjelde for sykehuset (bestilling, levering, pakningsstørrelse, blanding av medisiner osv.).

Lager i intensiv- og overvåkingsområder

Det er lager for tøy, forbruksvarer og utstyr. Det vises til kunnskapsgrunnlag for Sykehuslogistikk og kunnskapsgrunnlag for planlegging av sengeområder.

Lager i intensiv- og overvåkingsenheter er utformet og lokalisert med hensyn til frekvens og beredskap. Utstyr og forbruksvarer som skal benyttes ofte eller være i beredskap for akutt bruk er ofte plassert på traller som står i nisjer i korridor.

Nisje i korridor, nytt sykehus i Malmø. Nisjen er utstyrt med branngardin

For intensiv- og overvåkingsenheter er lager for øvrig likt sengeområder (se kunnskapsgrunnlag sengeområder), med unntak av medisinteknisk utstyrslager.

Medisinsk teknisk utstyrslager skal ha plass for utstyr som ikke er fastmontert på pasientrommet. Eksempler på slikt utstyr er dialysemaskiner, og respirator for beredskap eller transport, i tillegg til annet manuelt utsyr som blærescanner, EKG apparater, og manuelle blodtrykksmålere og NEWS-monitorer. Et slikt utstyrslager skal også ha en arbeidsplass for testing, oppkobling og klargjøring av utstyr. Testing av utstyr kan medføre behov for oksygenuttak, luftuttak og strømtilgang.En slik lagringsplass kan også fungere som klargjøring av utstyr for ny pasient. Lagringsplassen må være dimensjonert for at flere apparater kan lades og oppbevares i rommet samtidig, også med tanke på strøm, spredenettverkspunkter og vann og avløp

RFID sporing av utstyr kan være en mulighet for å sikre oversikt og forutsigbarhet i tilgang på utstyr.

Tema som bør drøftes

  • Hvilke lager typer skal enheten ha?
  • Hva oppbevares på pasientrom, i nisjer?
  • Hva skal lagres i avdelingslager?
  • Hvilke varetyper kan lagres i samme rom?
  • Hvor lagres større, romoppfyllende forpakninger som engangsputer og -dyner? (ikke plass i vanlige skap pga. størrelse)
  • Lagres på vogner eller på hyller og skap i rom?
  • Hva bør oppbevares i nisjer nært pasientrom?